Med hjälp av papper, harts och glasfiber vara Master Chief! (4 / 10 steg)
Steg 4: Skärning, falsning och limma/tejpa Pepakura.
De streckade linjerna visar måste du göra ett berg vik längs den linjen. Att göra ett berg vik: hålla en sida av linjen i handen (linje uppåt) och vik den andra sidan ner. från en sida med linjen uppåt, liknar luckan en bergstopp.
Punkt-streckad linje visar ett dalen veck. Att hålla den linje uppåt och en sida i din hand, vik den andra sidan ner. Igen, från sidan, här fållan liknar en dal, med linjen uppåt längst ned i den.
De heldragna linjer visar där du ska klippa.
Jag tycker det är mer produktivt att skära alla dina pjäser ut först, och sedan få till vikning och limma/tejpa.
För att underlätta vikningen bitar, linje en linjal kanten med linjen. Tryck sedan på något tråkigt som en torr penna över det en gång eller två, att krossa papper. Detta gör veck mycket mer exakt. Om du inte hittar en torr penna, en arbetande en kommer att göra, se bara till att du anger vad en linje är innan du svart det ut fast. Jag markerar ett litet "V" pekar på en valley fold linje. När den fälls ihop bitarna, du behöver inte lägga bitarna riktigt långt ut, detta är mer av en creasing process.
Så en du har veck till alla bitar, måste du gå med dem. Plocka upp en hopvikt pjäs, och ta del av några av de nummer som skrivs ut på den. Nu ta en titt på siffrorna på de övriga textdelarna. När du hittar två av samma siffror, har du hittat två stycken som behöver anslutas. Detta är mycket enkel. En av dessa siffror kommer att ha ett fällbart lock under den. Vad du ska göra är att ta numrerade kanten som inte har ett lock, och skjut upp till fållan linjen av numrerade viftar, sätta luckan under andra stycke. Jag har en bild att klargöra detta. För att hålla em tillsammans, sätta lite superlim på luckan eller tejpa båda sidor av gemensamt. Ska du tejpa båda sidor för att ge lite styrka till färdiga pjäs.
Upprepa processen tills du har en färdig 3D bit. Om hur många hela bitar du bör montera före resining, är det upp till dig. Tänka om hur mycket utrymme du har att lagra bitarna medan de bota. Till exempel om du bara har utrymme att lagra två armar, skulle du vara bättre att resining dem, och gå vidare till klippa och vika andra bitar som armarna botemedel. Du ska utveckla en känsla för detta när du arbetar med kostym.