Med Maya att snabbt skapa en professionell produkt gör för Shapeways (10 / 12 steg)
Steg 10: Ny modell, samma shader... nu med gammakorrigering!
Nu när vi har en cool scen att visa våra modeller från, låt oss Rock draken i sexig, too.
Välj draken och skapa en ny mia_material_x skuggning använder samma attribut som vi gjorde med vår scen (se tillbaka ett steg för att kontrollera). Vårt nya material skiljer sig på några olika sätt. För att börja, låt oss använda en reflektion modell som betonar drakens siluett lite mer. I det nya "mia_material_x2" material attribut:
Enligt BRDF-> kontrollera användning Fresnel reflektion
Låt oss ändra färg, alltför. I stället för att ändra färg här direkt, behöver vi till gamma rätta det innan vi passerar igenom till skuggningens diffusa färgvärde. Klicka på Schackrutor ikonen bredvid färg under diffus i Attributredigeraren, gå under kategorin Maya i Verktygsprogram och markera noden Gamma rätt
Med "gammaCorrect1" noden markerad, ändra ditt värde på den färg du vill ha. I mitt fall gjorde jag det en starkt mättade röda. Till gör så, ta upp färgväljaren för "gammaCorrect1" nodens värde genom att klicka på färgrutan.
Ange värdena för HSV {0.0, 0.8 , 0.7}
Vi med denna nod i våra shader, snarare än bara direkt sätta färg, eftersom vi arbetar nu i ett linjärt arbetsflöde. För att ta hänsyn till detta, vi måste korrigera våra färgvärden genom multipliceras det reciproka värdet av 2.2, gamma eller (1,0 / 2.2) som är.4545... upprepande.
Ändra alla värden i rutan Gamma till 0.454.
* Om din egen modell har en sRGB textur karta tillgänglig för det, kan du ansluta en 2D texturfil nod till noden Gamma rätta värdet ingången. Om du kommer för en färg sandsten eller plast utseende, måste du justera drakens material lite. Använda den mia_material_x förinställningar i det övre högra är ett bra ställe att börja.