Mega Guide till makrofotografering (1 / 7 steg)
Steg 1: Vissa problem du kommer att möta
Låter starta i början: du vill ta en bild av något litet, men riktigt nära håll så att det fyller ramen eller föremål ser enorm i bilden, rätt? En av de första utmaningarna du möter förmodligen är en av de fysiska begränsningarna av ditt objektiv. Det kan du inte få mycket nära och misslyckas att fokusera. De flesta linser har vissa minimiavstånd som de behöver vara på i förhållande till ämnet. Detta kallas det nära fokus avståndet. Försöker få närmare än det avståndet är meningslöst, eftersom du inte kommer att kunna fokusera linsen ordentligt. Detta avstånd varierar med varje objektiv-typ. De flesta vidvinkelobjektiv (korta brännvidder som 18 och 24 mm) har kort nära fokus avstånd på någonstans runt 30 cm (en fot), medan längre telelenses (som 200 mm eller 400 mm) kan ha avstånd som "nära" som några meter (mer än tre fot). Som allmän regel: längre brännvidd, desto längre föremål måste vara från framsidan av objektivet. Detta hindrar direkt din förmåga att komma nära.
En annan utmaning du möter är djup-of-field (DoF), eller: hur mycket av ämnet kommer att vara i fokus (sharp). DoF kommer att öka när du "stoppa ner" linsen, vilket betyder att du minskar mängden ljus som kommer att resa genom objektivet, genom att öka värdet bländare ( f-nummereller f-stop). Små f-numbers som f/1.4, f/1.8 eller f/2.0 betyda massor av spritt ljus kommer att drabba filmplanet (kamerasensorn). Detta resulterar i kort skärpedjup och bara små portioner av ramen kommer att vara vassa. Större f-numbers som f/11, f/16 eller f/22 menar endast fokuserade strålar av ljus passerar genom linsen, att skapa en skarp bild med massor av DoF. Detta kan även leda till hela bilden är skarp (när fokus på hyperfokalavståndet ). Här är fångsten: DoF är inte ett fast avstånd vid varje bländaröppning. Det är relativa och beror på distansera av linsen i respekt till ämnet och det får mindre om din kamera är närmare ämnet. Du kanske har en DoF av ett par hundra meter (eller varv) på f/11 medan du fotograferar ett kollage på avstånd, men när ditt objektiv är riktigt nära motivet, som kan översätta till en DoF av endast några millimeter (små bråkdelar av en tum).
Detta leder oss till problem när det gäller tillgängliga ljuset. Eftersom du kommer att skjuta på ganska stora f-numbers, passerar mycket lite omgivande ljus genom små bländare hålet. Du behöver antingen extra ljus att lysa upp motivet, längre slutartid gånger att släppa in mer ljus till slå till sensorn eller högre ISO -värden för att öka sensorns ljuskänslighet. Både lång slutartid och höga ISO kommer att införa en mängd brus i bilden, vilket är vanligt oacceptabelt. Du kommer antagligen att gå med extra ljus. På grund av det korta avståndet till föremålet till kameran är på-kamera-blixt inte ett alternativ. Ofta, inte kommer att blixten helt enkelt nå föremål på linsen tunnan kastar en skugga. Du behöver off-kamera blinkar eller kontinuerlig ljus. Ring blinkar, genom vilken du håller objektivet, fungerar mycket bra. Men att placera extra lights vänster och höger om linsen, antingen diffust eller nakna glödlampan kommer att fungera bra också. Kom bara ihåg att använda den samma färgtemperatur. Detta innebär i allmänhet du ska inte blanda olika typer av artificiellt ljus, Använd samma typer av lampor etc.
Om att gå från här beror på din kamera. Om du har en med ett fast objektiv, måste du experimentera med extra linser framför den. Om du har en kamera med utbytbara objektiv, du har massor fler alternativ (och du kommer förmodligen ge bättre resultat för). Tänk på att alla extra element som du tar i banan av ljuset från motivet till sensorn, kommer att påverka resultaten på något sätt. Du kommer antingen förlora ljus, skärpa, införa objektiv snedvridningar och/eller andra oönskade effekter. Om du kan, förhindra användning av extra linser och använda en av de andra teknikerna.