Mekaniskt fickur för 3D utskrift (1 / 4 steg)
Steg 1: 3D-utskrifter anteckningar
Det finns några begränsningar, samt några saker att komma ihåg när 3d utskrift av ett objekt. Om du har skrivit innan, eller har en god kunskap om hur det fungerar då du förmodligen hoppa över dessa anteckningar och gå vidare till mekaniken i klockan. Annars är det viktigt att veta hur man gör ett objekt redo för utskrift och alternativ tillgängliga.Typer av skrivare
Det finns två olika typer av 3d-skrivare; FDM (smält Deposition Modelling) och STL (Stereolithography). Dessa namn ljud komplicerat alltför, men de är i princip; Smält plast tryckt i linjer och flytande harts stelnat av en laser. Som ni kan föreställa er, är lasrar långt mer exakt än ett munstycke huvud extrudering plast, så Stereolithography skrivare är mycket bättre, och som ett resultat av mycket dyrare. Dessa är allmänt professionell standard, så för hem utskrift då du vill ha en FDM, som MakerBot Replicator 2. Men om du verkligen verkligen vill ha en STL, har MIT forskare utvecklat en liten relativt billigt en kallas Form 1. Nu när jag säger relativt billiga, är det fortfarande ungefär dubbla priset av MakerBot, och med en mindre utskrift säng, så håll detta i åtanke om du plocka din egen skrivare.
3D utskrift företag och material
Aldrig rädd men det finns gott om online-alternativ för att beställa 3d tryck av egen design (och även webbplatser där du kan ladda andra folk skapelser för 3d utskrift, som Thingiverse). Företag som Shapeways och i.materialise erbjuder ett urval av material som du kan skriva ut din design i också, som ger dig mycket mer kontroll över den slutliga utseendet än skriva ut något hemifrån. Det är viktigt att observera specifikationerna för det material du vill använda ändå. På grund av 3d-utskrifter har alla material en minsta tjocklek och minsta detalj den kan skriva ut. Kontrollera alltid för begränsningar innan designa något i detta material eller du kan förlora viktig detalj. Med något så litet som våra fickur, behöver vi så mycket information att hållas som möjligt, så hög detalj rostfritt stål från i.materialise skulle vara perfekt, med en minsta detalj av .1mm!
Skicka objekt att skriva ut
Som för skickande av en fil att skriva ut, finns det några viktiga saker att tänka på. För dem obekanta med 3d-program görs objekt med hörn, kanter och polygoner (även om de kan få olika namn beroende på programmet). Hörn är punkterna, kanterna ansluta dem och polygoner är de ytor som fylla mellan kanterna. Dock polygoner kan vara vilseledande. Även i 3d kan de se smidig och korrekt, i verkligheten kan de försöka ansluta omöjliga figurer. Här är några viktiga saker att se upp för (med mer ytterligare förklaringar nedan):
- Objekten är indelade i trianglar för utskrift, så se till att ytorna har tillräckligt detaljerat, och är gjorda av alla fyrhörningar eller trianglar.
- Utjämning ska inte skrivas ut, kontrollera objekt är inställd på hårda kanter att se deras sanna form.
- Hål i maskor kommer att förvirra skrivaren, se till att det finns några luckor, och att allt har vissa tjocklek.
- Korsande eller flera objekt inte kommer att få sällskap, men kommer att förvirra skrivaren om vilken del ska skrivas, och vad är tomt utrymme.
- Ytor har en utåt riktning kallas normaler, som måste alla pekar från objektet.
- Överlappande geometri kommer att orsaka problem, se till att maskorna är ren.
Polygoner och utjämning
Placera ett ark papper platt på bordet. Detta är vår polygon. Lyft nu upp två motsatta hörn. Se hur papper kurvor? Vår polygon försöker skapa en plan yta som ansluter dessa punkter. I själva verket skulle vi behöva vika pappret diagonalt för att hålla ytan platt samtidigt lyfta dessa hörn, som verkligen skapar två trianglar. Av denna anledning är det alltid bäst att hålla dina modeller av högst fyra dubbelsidiga polygoner och helst i trianglar att se det är sanna form, eftersom detta är hur det kommer att delas när det går att skriva ut. Också, inte luras av någon utjämning att programmet gör. Många program kommer att försöka anpassa ytorna för att ge en illusion av en kurva när det är gjort av små torg. Stäng av detta att ge det hårda kanter så att du kan se exakt vad kommer ut.
Hål i objekt
När du skriver ut något som en kub, förstår programmet att inredningen är att fyllas. Dock vet inte skrivaren om du tar bort en av sidorna, där utskrift ska sluta och kommer att ge stökig resultat. Se till att det finns inga luckor i din modell. Om du behöver ha en öppning, du kommer att behöva fylla i någon inredningsdetalj (t.ex om du vill ha ett hål i ett block, du kommer att behöva göra interiören tube förbinder de båda sidorna, och har den ansluten).
Korsande objekt
På samma sätt kommer att skär objekt förvirra skrivaren om vad som är "inne" och "utanför". Alltid göra ditt objekt av ett nät, eller skriva ut det i separata delar som du kopplar ihop senare. Booleska funktioner kan lägga till/dra ifrån flera objekt, men de resulterande maskorna kan vara väldigt rörigt och kräver lite städning upp så det finns inga luckor eller felaktig kanter/hörn.
Ytnormaler
Ett annat problem som kan orsaka dessa stökigt utskrifter är normaler av dina ytor. Normaler diktera vilken riktning en yta står inför. Tar vår box exempel, om normaler pekar utåt, kommer det ut lådan med en fylld interiör. Om de pekar inåt, det kommer att överväga vad vi ser som inne i lådan vara utanför, och kommer att överväga hela resten av det utskrivna området som "insidan"! (Dock utan en annan yta att berätta det där att stoppa, det kommer vara förvirrad och sannolikt bara göra en enda röra!).
Överlappande geometri
Ibland när du skapar kanter/hörn/polygoner kan du lätt av misstag skapa dem ovanpå varandra. Skrivaren kommer att försöka skriva ut alla dessa, så du får några mycket dåligt resultat. Att välja alla hörn och svetsning på ett mycket lågt värde är användbar för att ta bort någon dubbel hörn (och ofta deras adjoined kanter). Program som 3ds max har alternativ som XView (på Verktyg-menyn) för att kontrollera för alla oegentligheter på objektet.