Mekaniskt fickur för 3D utskrift (3 / 4 steg)
Steg 3: Utforma redskap
För varje redskap behöver vi hitta ut sin Pitch (P), antal tänder (N) och Diameter (D). För någon redskap till mesh smidigt, de måste ha samma storlek tänder och avstånd. Spara oss viss smärta genom är denna webbplats fantastisk för att lägga ut vad vi behöver veta för att göra våra redskap. Det kanske ser lite oroande, men oroa dig inte, alla vi verkligen behöver oroa är Pitch, numrera av tänder, Diameter, tand tjockleken, tillägg och Dedendum (vi sedan lägga till och dra av dessa respektive till radien av våra redskap). Nu, för att börja göra våra redskap, vi kommer att göra en mycket snabb redskap form. Beroende på ditt val av 3d-program, kan det även byggas i "redskap" alternativ. Men om du använder 3ds max som jag, är sedan din bästa insats att använda alternativet Star spline.
Gå till skapa > Splines > Star och skapa den med samma antal poäng som tänder du behöver och använda din inre och yttre radie (som beräknade från att lägga till / subtrahera addendum / dedendum från din radius). Använda filé alternativ för att runda av kanterna (men se till att justera din inre/yttre radie av ett lika stort belopp så att de inte drar sig heller!) och sedan tillämpa en redigera Spline modifierare. Med hjälp av spline val av läge, Välj stjärnan, högerklicka och Ställ börvärden till hörn. Ta-da, nu har vi en bra start till våra redskap. Samtidigt som normalt skulle vara nog, kommer vi för precision objekt så vi kan behöva justera dem lite.
Den bästa metoden jag hittade var att placera kugghjulen rätt kontakt (du kan räkna ut avståndet mellan deras centrerar av deras diametrar och divideras dem 2) och sedan justera tänderna som ansluter. Sätta en testet animation på att se hur de smälter samman. När du är säker på att de ändå samordnade så gott som du kan få, gäller en extrudering modifierare för att ge spline fast form. Använd sedan en edit poly modifier för att gå upp på ytan till fyrhjulingar (kom ihåg våra 3d utskrift anteckningar?). Ta bort resten av redskap utom den en tanden. Nu kan du använda ett verktyg som kallas "Array", finns under menyn verktyg. Eftersom du gjort tanden från ett kugghjul av rätt storlek, det är pivot punkt kommer att vara i centrum där du vill ha dina prylar, så genom att skapa ett antal kopior som motsvarar antalet tänder du behöver, och roterande varje kopia en lika fördelning av 360° / (antalet tänder), du kommer att få din växel form. Använd en edit poly för att svetsa tänderna ihop och städa insidan och Grattis, du har nu din utrustning.