MicroController handledning del 10: Att skapa ett spel (knappen spelet) (4 / 4 steg)
Steg 4: Själva programmet som vi skulle skriva med hjälp av knappen tryck på biblioteket
#define numberOfButtons 2
inkludera < avr/io.h >
#include"ButtonPress.h"
int main(void)
{
DDRB = 0b00001100;
PORTB = (1 << PINB0) | (1 << PINB1);
samtidigt (1)
{
om (ButtonPressed (0, PINB, 0, 100)) PORTB ^ = (1 << PINB2);
om (ButtonPressed (1, PINB, 1, 100)) PORTB ^ = (1 << PINB3);
}
}
Märke hur kort huvudprogrammet är nu. De flesta av koden för knapptryckningar och programvara debouncing är abstraherade ute i ett bibliotek. Allt du behöver göra är ButtonPress.h filen och använda ett definiera uttalande i början av programmet för att informera kompilatorn hur många knappar du vill använda. För att avgöra om en knapp trycks ner, bara göra en "om" uttalande med uppgifter som avser specifika knappen som knappen antal, stiftet och port och tröskeln säker nivå för programvara debouncing.