Mini projektion-mappade landskap (6 / 7 steg)
Steg 6: Mappa skulpturen
Ansluta ett tangentbord och mus i Raspberry Pi. Du kan också använda programvaran på din bärbara dator om det är lättare för att sammanställa, och sedan sätta koden och kompilera på hallon.
Skulpturen är beräknade ljuset från projektorn, och springa den meshMappingExample app vid cd'ing in i mappen application
$ CD-/home/pi/openFrameworks/apps/myApps/meshMappingExample /
och köra det:
$ göra springa
Första gången app startar upp, får du en tom skärm eftersom du inte har skapat en scen ännu. "H" för att Visa Hjälp-menyn och tryck sedan på "Fliken" in mesh-redigering läge.
Mappning av skulpturen tar en serie kamerarörelser att få formen i området Allmänt och sedan finjustera maskor så punkterna radas upp så exakt som möjligt.
Kortkommandon:
- "h" växlar mellan hjälp-fönstret
- "f" växlar fullscreen
- "c" växla kamera kontroll
- Med kameran inställd på "ON", kommer att att dra musen ändra det virtuella kameraposition. Du vill matcha positionen för den virtuella mesh till riktiga maskor så nära som möjligt.
- "Fliken" växlar mellan mesh-redigeringsläge
- Med mesh-redigering-läge "på", kan du dra enskilda brytpunkter för att matcha sina verkliga positioner på skulpturen. Detta möjliggör fine-redigeringar.
- 's "spara scen
- Spara aktuella mesh och kamera inställningar
- "l" Ladda scen
- Läsa in sparade mesh och kamera inställningar.
Växla mellan mesh redigeringsläge med TABB för att kontrollera dina framsteg, och du kanske måste scoot skulpturen runt lite att få det att anpassa exakt. Se till att spara dina framsteg som du går genom att trycka ', så du inte förlorar ditt arbete!