Motoriserade Pulldown gardin (telefon & radiostyrd) (4 / 18 steg)
Steg 4: Kod för gardinen
Du behöver inte ändra något i koden för Arduino (RullgardinV3.3English) men om du vill kunna använda telefonen att kontrollera gardinen och ställa in timers för när det ska stiga på morgonen och rulla ner på kvällen. Då du kommer att behöva ändra åtminstone två saker i koden för NodeMCU styrelsen (ESP8266_CurtainCompanion) jag har märkt dessa två rader och en av dem är autentiseringstoken för projektet i Blynk app på telefonen. Den andra är namnet och lösenordet för din Wi-Fi-anslutning.
Koden för detta projekt är ganska lång, ladda ner vänligen dem om du vill ta en titt.
/ ** < Br > * koden är för att kontrollera en gardin med en 433MHz radio controller och frivilligt,
* också med hjälp av en extern begärande källa.
*
* Kommunikationen med förfrågningar kommer att använda pin 5 & 6 på micro controller,
* kom ihåg att ansluta båda enheterna grunder tillsammans, eller ansökningar kommer inte att fungera.
*
/---------------------Buzzer------------------
Detta definierar uppsättningar anteckningar, med dess motsvarande frekvenser.
OBS: ALLA ANTECKNINGAR DEFINIERAS MED ENGELSKA NAMN, UTOM FRÅN "A"
SOM KALLAS MED DET ITALIENSKA NAMNET "LA" EFTERSOM A0, A1... ÄR ANALOG STIFT PÅ ARDUINO.
(Ab kallas Ab och inte LAb)
#define C0 16,35
#define Db0 17.32
#define D0 18.35
#define Eb0 19.45
#define E0 20.60
#define F0 21.83
#define Gb0 23.12
#define G0 24,50
#define Ab0 25.96
#define LA0 27,50
#define Bb0 29.14
#define B0 30.87
#define C1 32,70
#define Db1 34.65
#define D1 36.71
#define Eb1 38.89
#define E1 41.20
#define F1 43.65
#define Gb1 46,25
#define G1 49,00
#define Ab1 51.91
#define LA1 55,00
#define Bb1 58.27
#define B1 61.74
#define C2 65.41
#define Db2 69,30
#define D2 73.42
#define Eb2 77,78
#define E2 82.41
#define F2 87.31
#define Gb2 92,50
#define G2 98.00
#define Ab2 103.83
#define LA2 110,00
#define Bb2 116.54
#define B2 123.47
#define C3 130.81
#define Db3 138.59
#define D3 146.83
#define Eb3 155.56
#define E3 164.81
#define F3 174.61
#define Gb3 185,00
#define G3 196,00
#define Ab3 207.65
#define LA3 220,00
#define Bb3 233.08
#define B3 246.94
#define C4 261.63
#define Db4 277.18
#define D4 293.66
#define Eb4 311.13
#define E4 329.63
#define F4 349.23
#define Gb4 369.99
#define G4 392.00
#define Ab4 415.30
#define LA4 440,00
#define Bb4 466.16
#define B4 493.88
#define C5 523.25
#define Db5 554.37
#define D5 587.33
#define Eb5 622.25
#define E5 659.26
#define F5 698.46
#define Gb5 739.99
#define G5 783.99
#define Ab5 830.61
#define LA5 880.00
#define Bb5 932.33
#define B5 987.77
#define C6 1046.50
#define Db6 1108.73
#define D6 1174.66
#define Eb6 1244.51
#define E6 1318.51
#define F6 1396.91
#define Gb6 1479.98
#define G6 1567.98
#define Ab6 1661.22
#define LA6 1760.00
#define Bb6 1864.66
#define B6 1975.53
#define C7 2093.00
#define Db7 2217.46
#define D7 2349.32
#define Eb7 2489.02
#define E7 2637.02
#define F7 2793.83
#define Gb7 2959.96
#define G7 3135.96
#define Ab7 3322.44
#define LA7 3520.01
#define Bb7 3729.31
#define B7 3951.07
#define C8 4186.01
#define Db8 4434.92
#define D8 4698.64
#define Eb8 4978.03
VARAKTIGHET AV ANTECKNINGAR
#define BPM 120 / / du kan ändra detta värde ändras alla andra
#define H 2 * Q //half 2/4
#define Q 60000/BPM //quarter 1/4
#define E Q/2 //eighth 1/8
#define S Q/4 / / sextonde 1/16
#define W 4 * Q / / hela 4/4
//---------------------Buzzer End-----------------
//---------------------For Radio------------------
#define SIGNAL_IN 0 / / avbrott 0 = DIGITAL PIN 2 - använda avbrottsnummer i attachInterrupt
flyktiga byte impuls = 0; kolejny puls
flyktiga int bufor [53];
flyktiga booleska huvud = false;
flyktiga osignerade lång StartPeriod = 0; som i avbrottet
flyktiga boolean stop_ints = false;
---För Radio slutet---
Stift för reläer, kontroller motorerna
int relay1 = 9;
int relay2 = 10;
IR-sensorn registrerar när gardinen är upp/ned.
int sensor = 8.
Summer, det spelar ljud när knappar på radion skjuts,
det också playes imperial mars från star wars.
int Summer = 11;
Variabler att hålla reda på summern.
int ShouldBuzzerPlay = 0;
int CButtonUsed = 0;
Detta är för manuell-kontroll, aktiveras när drog låga.
int relay1Activate = 3;
int relay2Activate = 4;
Detta är för den externa begärande källan,
Det kan vara en SMS-shield eller en NodeMCU till exempel.
int SmsUp = 5; vill gå
int SmsDown = 6; vill gå
Detta är fler variabler för att hålla reda på
vad som händer och vad som har hänt.
int UpOrDown = 0;
int ChooseUpOrDown = 0;
int CButtonArmed = 0;
int CButtonPushedTimes = 0;
lång previousMillis = 0;
Denna variabel stoppar motorn om det tar
att lång tid att nå sensorn.
långa intervall = 12000;
int BreakIfNotOne = 1;
/**
* Ställ in- och utgångar.
*/
void setup()
{
pinMode (Summer, OUTPUT);
pinMode (12, OUTPUT);
digitalWrite(12,LOW);
attachInterrupt (SIGNAL_IN, calcInput, förändring);
pinMode (13, OUTPUT);
pinMode (relay1, produktionen);
pinMode (relay2, produktionen);
pinMode (7, OUTPUT);
pinMode (sensor, ingång);
pinMode (SmsUp, indata);
pinMode (SmsDown, indata);
pinMode (relay1Activate, ingång);
pinMode (relay2Activate, ingång);
Serial.BEGIN(9600);
digitalWrite(relay1,HIGH);
digitalWrite(relay2,HIGH);
digitalWrite(relay1Activate,HIGH);
digitalWrite(relay2Activate,HIGH);
digitalWrite(7,HIGH);
digitalWrite(SmsUp,HIGH);
digitalWrite(SmsDown,HIGH);
Serial.Print ("Start");
}
/**
* De viktigaste loopen
*/
void loop()
{
Lyssna för förfrågningar från extern källa, sms eller telefon.
IF(digitalRead(SmsDown) == låg) {
While(digitalRead(SmsDown) == låg);
Serial.Print ("fick en 1 i buffert");
IF(UpOrDown == 1) {//If gardin är upp, gå ner.
Serial.Print ("ändra position");
changePosition(0);
}
}
IF(digitalRead(SmsUp) == låg) {
While(digitalRead(SmsUp) == låg);
Serial.Print ("Got a 0 i buffert");
IF(UpOrDown == 2) {//If gardin är nere, gå upp.
Serial.Print ("ändra position");
changePosition(0);
}
}
Kod för manuell kontroll.
IF(digitalRead(relay1Activate) == låg) {/ / Relay1
digitalWrite(relay1,LOW);
}
annat {
digitalWrite(relay1,HIGH);
}
IF(digitalRead(relay2Activate) == låg) {/ / Relay2
digitalWrite(relay2,LOW);
}
annat {
digitalWrite(relay2,HIGH);
}
Kod för handeling radio controller.
om (stop_ints) //data i buffert
{
osignerade långa binär = 1;
byte jag = 0;
för (byte j = 0; j < 46; j ++)
{
Serial.Print(Binary);
om ((bufor [j] > 220) & &
(bufor [j] < 400))
{
binär << = 1;
binära | = 1;
//i++;
bitSet(binary,0);
}
annars om ((bufor [j] > 90) & &
(bufor [j] < 220) & & (bufor [j + 1] > 90) & &
(bufor [j + 1] < 220)) {
binär << = 1;
j ++;
}
annars om ((bufor [j] > 90) & &
(bufor [j] < 220) & & (bufor [j + 1] > 220) & &
(bufor [j + 1] < 400)) {
binär << = 1;
bitSet(binary,0);
Jag + = 2;
j ++;
}
annan semester.
}
Serial.println(bitRead(Binary,4)); För felsökning.
om (bitRead(binary,23))
{
bitClear(binary,23);
Serial.Print("remoteID:");
Serial.Print ((binary / 128) & 65535);
Serial.Print ("-");
Serial.Print ("nyckel koden:");
Serial.println (binära & 127);
En knapp
om (! () (Binary & 127)-8)) {
Serial.println ("en knapp");
changePosition(0);
}
En knapp slut
B-knappen
om (! () (Binary & 127)-16)) {
Serial.println ("B-knappen");
om (CButtonArmed == 1 & & CButtonUsed == 0) {
UpOrDown = 1;
ChooseUpOrDown = 1;
CButtonArmed = 0;
CButtonUsed = 1;
digitalWrite(13,LOW);
ljud stigande
Tone(BUZZER,C5,Q);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,D5,Q);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,E5,Q);
Delay(1+S);
}
}
B knappen Avsluta
C-knappen
om (! () (Binary & 127)-56)) {
IF(CButtonUsed == 0) {
Serial.println ("C knappen");
IF(CButtonPushedTimes == 0) {
CButtonPushedTimes ++;
Tone(BUZZER,G4,S+S);
}
annat if(CButtonPushedTimes == 1) {
IF(ChooseUpOrDown == 0) {
CButtonArmed = 1;
digitalWrite(13,HIGH);
Tone(BUZZER,G4,S);
Delay(2+S);
Tone(BUZZER,G4,S);
Delay(2+S);
Tone(BUZZER,G4,S);
Delay(2+S);
}
CButtonPushedTimes = 0;
}
}
annat {
PlayBuzzer();
}
}
C-knappen Avsluta
D-knappen
om (! () (Binary & 127)-42)) {
Serial.println ("D-knappen");
om (CButtonArmed == 1 & & CButtonUsed == 0) {
UpOrDown = 2;
ChooseUpOrDown = 1;
CButtonArmed = 0;
CButtonUsed = 1;
digitalWrite(13,LOW);
ljud faller
Tone(BUZZER,E5,Q);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,D5,Q);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,C5,Q);
Delay(1+S);
}
}
D-knappen Avsluta
}
annat {
Serial.println ("fel kod").
Serial.println (binärt, BIN);
}
fördröjning (1000);
huvud = false;
impuls = 0;
stop_ints = false;
}
}
avbryta nedan...
/**
* Denna funktion kommer att beräkna
* input av radiosände fjärrkontroll.
*/
void calcInput()
{
får tid med micros
unsigned int längd = (int)(micros() - StartPeriod); Spara puls längd på bufor
StartPeriod = micros(); börja nästa impuls
Serial.println(StartPeriod);
om (stop_ints) återvänder;
om ((duration < 90) || (varaktighet > 600)) gå till Återställ; impuls inte rätt
bufor [impuls ++] = varaktighet;
om (längd < 415) återvänder;
om (! huvud)
{
huvud = sant;
impuls = 0;
hemkomst.
}
annat
{
om ((impulse < 23) || (impuls > 52)) gå till Återställ; för lång eller för kort info
stop_ints = sant;
hemkomst.
}
Reset:
huvud = false;
impuls = 0;
hemkomst.
}
/**
* Denna funktion kommer att byta plats på gardinen.
* Om indata är 0 då funktionen kommer att ändra den
* staten direkt. Om inljudet är 1,2 eller 3. Det kommer att
* vänta lite tid innan ridån.
* (kommer 1,2 & 3 mestadels vara nyttigt om du inte använder en extern ingångskälla.)
*/
Ändra position funktion
void changePosition (int TimeIsMoney) {
osignerade långa currentMillis = millis();
om (UpOrDown! = 0) {
IF(TimeIsMoney == 1) {
Delay(120000);
}
IF(TimeIsMoney == 2) {
Delay(7200000);
}
IF(TimeIsMoney == 3) {
Delay(10800000);
}
}
// Roll Down------------------------------------
IF(UpOrDown == 1) {
digitalWrite (relay1, låg); Startar motorn
Delay(700);
currentMillis = millis();
previousMillis = currentMillis;
digitalWrite(13,HIGH);
While(BreakIfNotOne == 1)
{
currentMillis = millis();
om (currentMillis - previousMillis > intervall)
{
BreakIfNotOne = 0;
}
IF(digitalRead(sensor) == hög)
{
BreakIfNotOne = 0;
}
}
digitalWrite(13,LOW);
BreakIfNotOne = 1;
UpOrDown = 2;
digitalWrite (relay1, hög);
Delay(10);
digitalWrite (relay1, låg);
Delay(100);
digitalWrite (relay1, hög);
}
// Roll Up------------------------------------
annat if(UpOrDown == 2) {
Serial.println("reverse");
digitalWrite (relay2, låg); Startar motorn
Delay(700);
currentMillis = millis();
previousMillis = currentMillis;
digitalWrite(13,HIGH);
While(BreakIfNotOne == 1)
{
currentMillis = millis();
om (currentMillis - previousMillis > intervall)
{
BreakIfNotOne = 0;
}
IF(digitalRead(sensor) == hög)
{
BreakIfNotOne = 0;
}
}
digitalWrite(13,LOW);
BreakIfNotOne = 1;
UpOrDown = 1;
digitalWrite (relay2, hög);
Vi börjar relay1 för att stoppa motorer drivkraften
Om vi använder små motorer kanske de inte har tillräckligt
inre friktion att göra gardinen sluta tillräckligt snabbt.
digitalWrite (relay1, låg);
Delay(100);
digitalWrite (relay1, hög);
}
hemkomst.
}
/**
* Denna funktion spelar låten imperial Marschen från starwars
* på piezzo Summer. Funktionen calles funktionen
* tone(pin, note, duration), att få varje individ att låta.
*/
void PlayBuzzer() {
Tone(BUZZER,LA3,Q);
Delay(1+Q); dröjsmål bör alltid vara 1 ms mer än anteckningen för att skilja dem åt.
Tone(BUZZER,LA3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,LA3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA3,H);
Delay(1+H);
Tone(BUZZER,E4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,E4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,E4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F4,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,Ab3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA3,H);
Delay(1+H);
Tone(BUZZER,LA4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,LA3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,LA3,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,Ab4,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,G4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,Gb4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,E4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,F4,E);
Delay(1+E);
Delay(1+E); //PAUSE
Tone(BUZZER,Bb3,E);
Delay(1+E);
Tone(BUZZER,Eb4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,D4,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,Db4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,B3,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,C4,E);
Delay(1+E);
Delay(1+E); //PAUSE QUASI fina RIGA
Tone(BUZZER,F3,E);
Delay(1+E);
Tone(BUZZER,Ab3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,LA3,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,C4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,LA3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,E4,H);
Delay(1+H);
Tone(BUZZER,LA4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,LA3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,LA3,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,Ab4,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,G4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,Gb4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,E4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,F4,E);
Delay(1+E);
Delay(1+E); //PAUSE
Tone(BUZZER,Bb3,E);
Delay(1+E);
Tone(BUZZER,Eb4,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,D4,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,Db4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,B3,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,C4,E);
Delay(1+E);
Delay(1+E); //PAUSE QUASI fina RIGA
Tone(BUZZER,F3,E);
Delay(1+E);
Tone(BUZZER,Ab3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA3,Q);
Delay(1+Q);
Tone(BUZZER,F3,E+S);
Delay(1+E+S);
Tone(BUZZER,C4,S);
Delay(1+S);
Tone(BUZZER,LA3,H);
Delay(1+H);
Delay(2*H);
hemkomst.
}