NAAG XY (32 / 39 steg)

Steg 32: Projektion ytstruktur



Grafik som rinner över ytan på NAAG är baserade på icke-periodiska interferensmönster, kallas "kvasikristaller". Matematiskt, är de summan av vågor på ett plan. Geometrin är visuellt, påminner om klassiska islamiska kakel mönster och kristallin strukturer både mineral- och organiska i naturen. De kan vara fascinerande.

Kvasikristaller genomförs i GLSL, återges till en quad textur karta och tillämpas på mesh UV. En rolig sak om kvasikristaller är att de kräver en relativt minimal mängd GLSL kod för att skapa något riktigt intressant.

Ladda ett grundläggande exempel på GLSL sandlåda:

http://glslsandbox.com/e#29007.1

Börja med att redigera linje #15 i GLSL koden där det står:

#define N 5.0

Ändra detta nummer, börja från 0 och gå upp i siffror att utforska hur dessa mönster växa fram.

Ytterligare hänvisningar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Quasicrystal

http://www.Nature.com/articles/srep09111

http://physicsworld.com/CWS/article/News/2012/jan/...

http://wwwphy.Princeton.edu/~steinh/Quasicrystals...

Mer Quasicrystals i GLSL Shaders

http://mainisusuallyafunction.blogspot.com/2011/10...

http://pixelshaders.com/

http://pixelshaders.com/examples/quasicrystal.html

En annan Instructables som använder kvasikristaller:

Se Steg
Relaterade Ämnen