NAAG XY (37 / 39 steg)

Steg 37: Kartläggning, blandning och maskering



Blandning mellan projektorer måste göras för att kompensera för artefakter från överlappande texturer skapade från flera projektorer. Ibland lämnar jag viss överlappning eftersom det skapar en vacker och konstiga optisk effekt.

Blandningen är klar med Touchdesigner's PhotoshopIn textur operatör. Detta fungerar genom att ha en duk öppna i Photoshop och pixel bufferten får refereras i TouchDesigner i realtid som masken är målad.

Som jag måla i Photoshop med en Wacom, kan jag se masken tillämpas på skulpturen i realtid.

Ibland färglägga jag de enskilda kanalerna för att isolera vilken projektor jag blandning, som i bilden till vänster är tonade röd.

Detta är också ett steg där jag städa upp någon projektor utfall som kan hända på grund av projektor lösa eller oprecisa mappning. Det är bra att ha en partner som kan gå runt skulpturen och vet hur att påpeka fel och områden att fokusera på. När du mappar solo, hjälper det för att skapa ett gränssnitt på en Tablet PC-enhet så att du inte är kedjad till huvuddatorn som kartläggningen sker.

Vishal och jag arbeta tillsammans på detta steg--en av oss går runt pjäsen för att upptäcka där utfall och mappning fel uppstår, medan en annan gör Maskeringen och blanda tills den är nära perfekt.

Det finns verktyg som TouchOSC och Lemur som kan kontrollera CamShnapper och ToucHDesigner från en trådlös tablet att tillåta att gå runt skulpturen som de kartlägger det.

Installation Timelapse:

Se Steg
Relaterade Ämnen