Networked RGB Wi-Fi dekorativ Touch ljus (11 / 13 steg)
Steg 11: Nätverk lampor
För att nätverket lamporna, måste du köra en server ansluten till Internet. Varje server kommer att fungera, inklusive eventuella Raspberry PI. Jag använde en Raspberry PI modell A.
Serverns uppgift är att kontinuerligt poll lamporna att leta efter förändringar. Om man ser eventuella förändringar, uppdateras alla lamporna att återge ändringen. Om man tittar på Spark API skulle du gissa att sådan server inte skulle vara nödvändigt, eftersom lamporna skulle kunna övervaka varandra via molnet. Jag försökt den här först och under ideal villkorar det fungerar. Men det är inte en robust lösning: flagnande Internetanslutningar och Spark egen strypning system kan kasta av Sync alltför lätt. Jag har talat med gnista om detta och nu förväntar sig senare versioner av Sparks hårdvara och molnet att lösa dessa problem helt inom en mycket snar framtid.
Konfigurera server:
- Servern är ett enkelt Bash-skript. Det håller en loggfil som kallas /var/log/lampServer. Kontrollera att den användare som kör servern kan skriva till filen.
- Redigera toppen av skriptet servern att sätta i din token och Spark-ID: N för allt gnistan kärnar ur.
- Göra skriptet körbart: chmod 755 filiminPrototypeServer.sh
Konfigurera Spark kärna koden:
- Redigera Spark kärna koden från föregående steg så att gnista-ID: N i tullkodexen överensstämmer helt med Spark-ID som anges i serverskript. Detta inkluderar den ordning i vilken ID: N anges.
- Ladda upp redigerade Spark kärna koden till var och en av gnistor i ditt ljus.
Köra servern. Koppla in ett par lampor och vidrör en av dem efter de alla finna Wi-Fi. Ditt ljus ska nu synkroniseras!