Odla din anläggning med Linino (4 / 6 steg)
Steg 4: kodning
Skapa ett nytt projekt i Ideino IDE, Välj namn och ändra filer package.json och server.js som följer:
package.json (du kan anpassa fält namn, version, beskrivning och författare med din information)
{"namn": "Ideino Project",
"version": "0.0.1",
"Beskrivning": "Ideino exempelprojektet",
"författare": {
"namn": "Ideino Team"
}
}
Server.js och det är det! Läs kommentarer i koden för att veta vad man ska ändra för att anpassa systemet till behoven i din anläggning.
var linino = require('ideino-linino-lib'),
styrelsen = nya linino. Board(),
ljus = board.pin.analog.A5, //a5--> I5 ljussensor
lampa = board.pin.digital.D9, //D9--> 02 lampa
vatten = board.pin.digital.D5, //water
aktiv = 1,
waterOn = 0,
waterTime = 10000, / / Ställ in vatten tid
dayWater = "0",
dag = "0";
funktionen konvertera tid i ett bekvämt format, till exempel 10:03 kommer att vara 1003, 8:00 800.
funktion addZero(i) {
om (jag < 10) {
Jag = "0" + i.
}
tillbaka i;
}
funktion för att kontrollera systemtiden
funktion checkTime () {
var d = nya Date();
dag = d.getDate();
var h = d.getHours();
var m = addZero(d.getMinutes());
var tid = antal (h + 1 + '' + m); extra + 1 h för italienska tid nu
om (tid > = 800 & tid < = 1800) {
tiden för System vidare, nu blir det aktiv från 8:00 till 18:00
aktiv = 1;
}
annat {
aktiv = 0;
Console.log ("System av ');
board.digitalWrite (lampa, styrelsen. LÅG); stänga av lampan, system av
} console.log ("Time:" + Number(h+1) + ":" + m);
om (tid > = 1700 & tid < = 1800) {/ / tid i vatten, nu mellan 17:00 och 18:00
waterOn = 1;
}
annat {
waterOn = 0;
}
}
Board.connect(function() {
board.pinMode (lampa, styrelsen. LÄGEN. PRODUKTION);
board.pinMode (vatten, styrelsen. LÄGEN. PRODUKTION);
checkTime(); först kontrollera systemtiden
board.analogRead (ljus, function(value) {
Console.log ("Light Sensor värde:" + värde);
om (aktiv === 1) {
Console.log ("System ON");
om (värdet < 100) {
board.digitalWrite (lampa, styrelsen. HÖGA). Tänd lampan
}
annat {
board.digitalWrite (lampa, styrelsen. LÅG); stänga av lampan
}
} annat {
board.digitalWrite (lampa, styrelsen. LÅG); stänga av lampan
}
});
Kontrollera systemtiden
setInterval(function() {
checkTime();
om (waterOn === 1 & & dayWater! = dag) {/ / denna kontroll tillåt till vatten en tid på dagen
Console.log ("det är dags att vatten, jag gör för" + waterTime/1000 + "sekunder");
board.digitalWrite (vatten, styrelsen. HÖGA).
setTimeout(function() {
board.digitalWrite (vatten, styrelsen. LÅG);
waterOn = 0;
Console.log ("Stop vatten nu");
= sant;
dayWater = dag;
}, waterTime); waterTime viss tid av vattning, Ställ in den i globala variabler
}
}, 61000); Dags att uppdatera check system och vatten tid, 61 sekunder nu
});