Ögat i havet (2 / 9 steg)
Steg 2: Gör tentakler
För att göra tentakler, måste vi först skapa en segmenterad cylinder, sedan göra det till en segmenterad kon (koniska cylindrar) och sedan böja formen runt en kurva.
Segmenterade cylinder: Rita en cirkel, använda push-pull för att förvandlas till en kort cylinder. Använd push-pull igen, tryck på ALT för att skapa en kopia av ansiktet, och pressa det ytterligare. Upprepa detta tills du har 5 till 7 sektioner eller mer.
Segmenterade cone: Använd skalförändringsverktyget krympa varje cirkel, att var och en mindre som du går från ena änden av cylindern till den andra. Dess enklaste om du håller ned ALT-tangenten medan skalning, så skalningen händer runt mitten av cirkeln
Nu gör detta till en komponent.
Göra kurvor: hjälp din favorit arc (2-punkts arc, 3-punkt båge, Bezier kurvor plugin eller CurveMaker plugin), göra några olika bågar som är formen på tentaklerna du vill. Märka tentakler i min design, några är gjorda av en lång båge, andra använder flera ansluta bågar för att skapa en komplex fram och tillbaka vågiga tentakel, vissa till och med en spiral i slutet. Kom ihåg, några tentakler kommer att behöva vara ben, armar, och några kommer till kammaren och stöd en top pearl. Vara kreativ!
Böja kon (komponent) runt en kurva: för detta, behöver vi plugin "Form Bender" från Chris Fullmer verktyg. Du kan hämta detta i förlängningen lager. En gång installerat: orientera din komponent lång-vägar längs Röda axeln. Dra en rak linje bredvid det, om samma längd som komponenten. Nu: 1) Välj din komponent 2) Välj verktyget form bender 3) Klicka på den räta linjen, 4) klicka sedan på kurvan för ditt val. Den bör visa en "start" och "slut" på kurvan. Om det fick den bakåt, tryck på uppåtpilen på tangentbordet och det kommer att vända den. Tryck på enter när du är klar.
Upprepa detta för alla kurvor. Nu, göra en komponent från varje tentakel, och ge den ett unikt namn.