Oktoberfest på saker öl tabell (3 / 4 steg)
Steg 3: Programmera partikel fotonen
Vi är nu redo att programmera Spark fotonen. Detta kräver installationen av fotonen först, vilket i princip innebär att ansluta Spark fotonen till ett Wifi-nätverk och binda det till ditt konto. Börja med att registrera på particle.io och sedan följa sidan Komma igång . Detta bör ta mindre än 5 minuter.
Nu öppnar partikel Web IDE och skapa en ny app under fliken "kod" till vänster. Namnet app OOT till exempel och sedan klistra in koden i resurser.
Jag ska försöka att förklara de viktigaste delarna i denna kod och hur de relaterar till Webbgränssnittet och mottagning av dessa händelser.
Setup-funktionen körs en gång precis som en Arduino skiss och helt enkelt initierar en vektor med 8 booleska värden. Dessa booleans är påstår av våra muggar med tiden. Vi lagrar värden över tiden för att kunna upptäcka dubbla kranar - annars detta kunde göras enklare.
Loop funktion upprepas för evigt och kontrollerar varje mugg press värde och lagra den. Med varje iteration kallar vi den checkDoubleTap funktion som kontrollerar om den hittar ett mönster för en dubbeltryck. Om det finns en, sänder det ut händelsen "tap".
Också med varje iteration kan jämföra vi den mugg staten mot det tidigare tillståndet. Om staten förändrats, kallar vi den händelse funktion som kontrollerar den nuvarande mugg staten och skickar upp/ner händelserna.
Själva händelserna skickas med hjälp av funktionen Spark.publish() och är ganska öppen för oss, inget nätverk kontroll, etc.
På denna punkt kan du logga in på dashboard.particle.io att kontrollera om du får några händelser när tryckgivaren förändring.
Nästa, vi ansluter en Web UI till dessa händelser för att visualisera händelserna.