PicChess (2 / 8 steg)

Steg 2: Video



Sorten av videogränssnittet valt var VGA, eftersom det har horizotal och vertikal sync signaler separerade från bild-signalen. Det är impportant att få en bra inramning av bilden. Denna rutin skulle vara riktigt tung för en 40 MIPS processor om det var lite-slog, men med hjälp av modulerna SPI och DMA det reducerades till ungefär 10 procent av processortiden.
Med en begränsad RAM från processorn (16k) måste upplösningen på bilden vara gratly minskas. Den chossen resolutionen där 800 x 600 pixlar 60Hz, detta är en standard upplösning och varje monitor suports det. En annan anledning till valde denna bilden var sin pixel klocka 40MHz (frekvens pixlarna är serialiserad tråg rgb sinals).

Till reducera minne consuption intern buffert bara butiken en 200 x 150 bild, är detta uppskalad genom löpande SPI på en fjärdedel av pixel klockan, och upprepa varje rad i displayen 4 gånger. Mo nocromatic bild så buffert och bandbredd kraven är låga. Med denna överväganden bufferten reduceras till 4Kbytes (du måste fördubbla antalet becuse duble buffring används) ger gott minne för andra rutiner att köra.

Vissa grafiska rutiner läggs som: plotLine,plotDot,plotSquare,plotCircle.They modfy video bufferten kapsla in den video modulen så att användaren inte behöver hantera bufferten. Text rutiner läggs så texten kan placeras i skärmen i farten. En BBT (bit block överföring) rutin förlägger en char någonstans på skärmen även om positionen inte är byte-justerade med bufferten.

Det sätt videon genereras förklaras i det sista steget i detta instructable.

Se Steg
Relaterade Ämnen