(Piren 9 luft) i rutan (hur etch och Visa flera ritningar på transparent akryl) (7 / 12 steg)
Steg 7: Etsning ritningarna
22 timmar (inklusive provning). Kära gudar jag kunde ha laser skär min väg runt om i världen om luft miles hade varit inblandade.
Första ritningarna.
Jag tog de ursprungliga ritningar (se steg 1 i detta Instructable) och gjorde dem till svartvit i photoshop, sedan förde dem till Illustrator, där jag gjorde ett live spår av dem och skapat raster filer. Behandlar varje system separat, etsade jag då helt enkelt dem på den Endlighten akryl, kör varje laser etch fem gånger för att säkerställa en trevlig djupa spår i konturerna som ljuset underifrån skulle köra upp i akryl och lysa av.
Laseretsning
Innan du startar den faktiska etch jag gjorde försök att se till att jag skulle få önskad effekt. Jag försökte olika hastigheter, befogenheter, fokus nivåer, för att se alla de möjliga resultaten av min laseretsning. Intressant för att notera är att långsam hastighet/high power resulterade i en etsning resulterade i en smältande effekt inom linjer för en rasterbild som var alltför slät; Det var nödvändigt för mina syften att ha så nära 90 ° vinkel på min kanter så att ljuset skulle resa ut ur akryl och lyser upp området rastered.
Jag gillade också texturen produceras med långsammare, mindre etsningar kraftfull, men naturligtvis innebar att varje etsning tog mycket längre tid. Jag hade inte också insåg att lämna skyddande blå (i detta fall) Plastbeläggningen på Endlighten resulterade i smält blå bitar i hela min raster. Jag var tvungen att ta bort den och limma papper frisket innan etsning att skydda akryl från repor.
Även efter timmar av tester, det oväntade fötts upp sitt besvärande huvud; problem med liten spännen i akryl (från värmen i upprepade etsning) resulterade i fokus förändras mitt etsning, ändra strukturen på olika punkter på vägen. Detta löstes genom att pausa lasercutter regelbundet och kontrollera/omfokusera (ett tungt föremål att jämna ut akryl var också ett alternativ men stod i strid med de rörliga av laser), och med hjälp av en dremel.
Dremel var det första verktyget som jag fick använda i detta projekt där jag plötsligt kände mig i bekanta territorium, eftersom det är som en penna (jag har en bakgrund i bild). Där texturen var saknas inom raster etsningar, retextured jag bara det med en dremel. Och det var bra.