Pissed Off älg: Att göra en 3D-modell för animering (8 / 8 steg)
Steg 8: slutsats
Problem och lösningar
Modellering huvudet: ursprungligen, vi planerade att göra den älghuvud på samma sätt som vi gjorde kroppen. Med mixer för att utföra denna uppgift blev långt till svårt med resultatet ser ful och kantiga. Märk väl detta var bara huvudet och horn var därför uteslutet. För att lösa denna fråga, beslutade vi att modellera huvudet separat i Sculptris och göra det "låg-poly" i Microsoft 3D Builder med verktyget "Förenkla".
Texturering: Efter syssla med UV-mappning, gav vi efter en timme av frustration. Vi beslöt att försöka tillämpa ett material till varje kroppsdel genom att markera hörn och tilldela dem ett separat material. Allt såg bra tills vi klickade på "Render" och alla vi såg var en grå älg. Till slut drev vi igenom med UV-mappning, blir frustrerad och nästan pitching våra bärbara datorer ut genom fönstret. Efter 3 försök under loppet av tre dagar uppnått vi något tillfredsställande.
Vad vi lärt oss
Till slut fick vi veta för att göra sådant projekt, både lagkamrater att skickliga i mixer för att påskynda processen. Vi lärde oss också att om du lugna ner och ta ett steg tillbaka, texturering och riggning går mycket smidigare och du får ett bättre resultat. Om vi gjorde detta, kunde vi kanske lyckats animera modellen.