Programmera mikrokontroller Propeller (6 / 7 steg)
Steg 6: Grundläggande Video
Första, vi måste ändra vår krets lite;
(
)
Vi har lagt till 2 saker;
En 5MHz kristall på stift 30 och 31. Propellern behöver vissa hastighet och precision att generera videodata, stöttan tar den 5MHz kristallen som indata och multiplicera det med 16 för en 80MHz klockfrekvens.
En RCA (komposit) videouttaget
du ansluter 3 stift för att generera video,
P12 går igenom en 270 ohm resistor till uttaget
P13 går igenom en 560 ohm resistor till uttaget
P14 går igenom en 1.1 k ohms motstånd till uttaget
Nu när videouttaget och crystal ställs in, är här programmet;
Kör programmet kommer att få denna bild som ska visas på din TV:
Jag ska kortfattat gå igenom detta program för att ge dig en uppfattning vad som händer, men jag ska spara den detaljerade analysen för en framtida instructables. Låt oss börja med CON blocket;
CON
CON rymmer programmet konstanter. Det finns 2 särskilda konstanterna här;
_clkmode
Denna konstant berättar propellern vad klockfrekvens det ska köras på. Om du inte anger något, stöttan kommer att använda en intern oscillator för att köra omkring 20MHz. Den här inställningen (xtal1 + pll16x) anger stöttan att ta crystal frekvensen och multiplicera det med 16. Ta en titt på propellern manualen för andra giltiga klockinställningarna.
_xinfreq
Om du använder en klockfrekvens som använder en kristall, måste du berätta stöttan Hur snabb kristallen är! Ange _xinfreq till 5_000_000 berättar stöttan att crystal frekvensen är 5 MHz. Obs: spinn, understrykning (_) ignoreras, så ofta använder dem för att göra läsa stora mängder lättare.
OBJ
Obj blocket berättar kompilatorn: "Om jag hänvisar till en metod (PUB eller PRI) i en annan fil, det är där du bör". Jag ska boka en fullständig diskussion att använda objekt för en annan instructable, men för nu, bara tänka på objekt som ett sätt att inkludera annan kod.
Koden använder vi här kommer med verktyget Propeller. tv_text är koden för att starta en TV och Visa enkel textinformation på den. Det finns massor av andra föremål som finns på Parallax's Objektutbyte, alltför.
PUB huvudsakliga
Detta är det huvudsakliga kodblocket. text.start refererar till PUB start metod i textobjektet. Det startar upp TV: N och reserverar minne för skärmen.
text.Str refererar till str metod i textobjektet, det använder propellrar inbyggda teckensnittet för att visa en textsträng. Vi använda funktionen string() för spin för att deklarera strängen ska visas.
Det är det! Det finns andra TV visningsobjekt. Grafik demo (ingår när du hämta verktyget Propeller) innehåller metoder för att visa text, färg och grafik, en skärmdump nedan. Du kan också hämta grafik demo på Objektutbyte.