Programmering med hjälp av Arduino IDE på brädan ChipKIT Dp32 (3 / 4 steg)
Steg 3: Använda MPLAB X för att återställa chipKIT DP32 bootloader
Med inställningen för IDE behöver du fortfarande återställa bootloader för att DP32 att arbeta med Arduino. Här, detta kommer att ske med MPLAB X, med tanke på hur det var för Yorku's EECS 2021 kurs (med andra ord redan installerat för mig). Lyckligtvis finns det redan en guide som gör just det! Naturligtvis har skulle UI har förändrats lite, så här är med nyare bilder:
1. ta tag bootloader här och extraktet den. Hex-filen till en mapp eller kopiera klistra in följande länk till adressfältet: https://reference.digilentinc.com/_media/chipkit_dp32:chipkit_bootloader_dp32.zip
1.1. i fallet att länken inte fungerar, bootloader finns här under "Design Resources". Eller en gång kopiera denna länk: https://reference.digilentinc.com/chipkit_dp32:chipkit_dp32
2. Anslut chipKIT dp32 tillsammans med programmeraren. Detta måste göras innan du öppnar MPLAB X.
3. Öppna MPLAB X, och gå till arkivera -> HEX/ELF... (Färdiga) Fil
4. Mata in inställningarna som visas.
A. färdiga filnamn - detta bör hex filen extraheras från steg 1.
Familj/enhet B - detta borde vara "32-bitars MCU (PIC32)". Väljer inte andra alternativ eller chip för "Enhet" visas inte. Scrolla ner för enheten och klicka på alternativet visas, eller klistra in: PIC32MX250F128B
C hårdvara verktyg - är det här du väljer programmeraren för chip. Namnet kan vara olika utifrån vad du använder, men det bör anges i botten under "Andra verktyg". Detta visas inte om steg 2 hoppades över. Försök stänga och återuppta IDE om det inte upptäcka det.
Klicka på "Nästa" längst ner.
5. vid inte någon av de andra inställningarna. Göra säker "uppsättning som viktigaste projekt" är ikryssad men. Klicka på "Slutför"
6. de "utdatafönstret, om visas ska säga:
Laddar koden från /chipkit_bootloader_dp32/chipKIT_Bootloader_DP32.hex...
Lastningen avslutas
Där är platsen där den hex filen finns. En grön triangel bör också vara tillgängliga på det översta fältet. Klicka på den. Om det inte verkar grön som skildras, måste du korrekt programmeraren är markerad.
7. om allt är väl, visas utdatafönstret längst ner:
Programmering...
Programmering/verifiera komplett
Som visas i bilden. Gröna lampan blinkar också.