Programvara för solar design. Bidra till att förbättra förklaringen. (7 / 8 steg)
Steg 7: Att göra kameran "flyga" över scenen
Det här är en steg för steg hur man gör en kamera flyga över scenen av "peteihis" från art of illusion forum. Det är mycket viktigt att du följer hans instruktioner i sekvens. Jag tror inte att du kan redigera en kameror propertys ordentligt när kameran har gjorts ett "barn" av ett null-objekt. så det är verkligen viktigt att inrätta kameran precis som du vill ha det, (i rätt plats och pekar i rätt riktning med höger synfält) innan du ansluter den till ett null-värde. Okej?Här är hans instruktioner.
"OK. Steg för steg... Det ser ut längre än den faktiskt är. Nedan, skalas rörelsen så att 1 andra är lika med 10 grader, så vinkeln kan justeras genom att flytta skjutreglaget tid till lämplig tidpunkt.
Första den grundläggande församlingen:
1) placera kameran ovanför spisen pekar nedåt. --Skriv in koordinaterna, som (0,100,0) och (-90,180,0)
2) förlägger ett Null-objekt (objekt-menyn / skapa primitiva...) i spisen (0,0,0 eller vad som känns bäst mittpunkten)
3) på listan: göra kameran ett barn till Null. (Bara dra den under Null så att det blir inteted och försvinner) och klicka på små pilspetsen bredvid Null att se det igen.
Så långt är allt bra. Nu låt oss montera kameran på null-objekt:
4) har kameran valt och dra upp animeringen poäng på botten av skärmen
5) Välj båda animation spår (Position och Rotation). Det vill säga: Klicka på namnen på dem till har dem valt, Håll SKIFT-tangenten ner välja båda.
6) trycker du på Ctrl + K. Detta skapar nyckelrutor som kopplar kameran till det överordnade objektet.
7) dubbelklicka på namnet på Rotation spåret--en dialogruta. Dialogrutan osjälvisk "isotropiskt rotationer" (i detta fall det påverkar inte talan, men förenklar beräkningen av orientering)-- och även på det, det koordinerade systemet bör vara "Förälder". :)
Nu om du flyttar kameran manuellt, det kommer att hoppa tillbaka till samplingsstorleken position helst du göra en bild eller flytta den gröna tidsreglaget på animation spår.
Nu låt oss göra solen/kameran flyttar:
8) har den * Null-objekt * markerad
9) nyckelbildruta det på 0.0 sekunder. Flytta skjutreglaget grön tid till 4,5 sekunder
nyckelbildruta där... (Nyckelruta på minst Rotation spåret, ställning kommer inte att ändras, så inget behov av en annan nyckelbildruta där.)
10) dubbelklicka på den lilla diamondshaped markören på Rotation spår (se till att du inte har mer än en nyckelbildruta valt, eller händer ingenting)--det kommer att öppna en dialogruta för rotationer nyckelrutan. Gör Z-rotation 45 grader och slå till OK.
11) dubbelklicka på namnet på Rotation spåret. Dialogrutan Ändra metoden utjämning från "Interpolating" till "Linjär". Detta säkerställer att tiden direkt motsvarar vinkeln, om du till exempel vill lägga till flera nyckelrutor...
Nu när du flyttar tidsreglaget, flyttas kameran längs en 45 graders båge ovanför scenen. Tidsreglaget kan du välja vinkel du. Bilden återges då, att reglaget är pekade på.
Om du behöver flytta centerpoint av rotation, redigera den ståndpunkt keyframe(s) av ogiltiga.
Och om hantering av animation poängen:
-Klicka på eller dra på tidsskalan flyttar skjutreglaget
-Dra med höger musknapp på det nedre området flyttar tidslinjen
-Höger-att dra med shif-down zoomar tidslinjen. "
Och utan detta jag skulle ha varit helt förlorad!
Brian