Projekt: Papper-klon (4 / 15 steg)
Steg 4: Modeling huvudet (II)
Chefen bör vara den mest detaljerade delen av kroppen, speciellt i ansiktet bör ha UV-faces (se nedan för förklaring) av storleken på mynten.
Jag rekommenderar för att göra huvudet med linje-modellering istället för box-modellering. Det innebär att du rita ett rutnät med rader längs "kanterna" på ditt ansikte, Fyll dem och flytta punkterna till rätt ställe. Bilden nedan visar processen, en hela huvudet-modell-tutorial finns här: http://members.multimania.nl/jonim8or/head_tut.html
Detta huvud-modellen är lite alltför undetailed. Dessa är de verktyg du behöver för modellering en detaljerad huvud:
- Arc-rotera-tool (Ctrl R): flytta kameran runt modellen.
- Dölja (h): om ett objekt är i vägen, klicka på den och dölja den. Shift H kan det dyka upp igen.
- Tillägg-Edge-verktyg (vänster, mitten): rita konturerna av ansiktet först med detta verktyg
- Dra-Välj-tool (d): välja några punkter i framifrån., växla till vyn sida och flytta (Move-verktyg; m) de punkter där de hör hemma. Använda mer än ett perspektiv i taget (Visa - alla) är mycket hjälpsam.
- Cut-ansikten-tool (ShiftC): detta är för att lägga till detaljer. När du skär ett ansikte, läggs poäng. När du skär en linje, linjen är delas in i effekt÷vergσngen 2 rader. Ofta måste du slå på kameran för att förhindra fel nedskärningar, f.e. på baksidan av objektet.
- Fyllning-hål-tool (ShiftJ): Välj din tråd-ram i edge-Välj-läge (e) och fyll hålen för att lägga till ansikten mellan raderna.
- Extrudering-ansikten-tool (Shift Y): Välj ett ansikte i ansiktet-Välj-mode (g) och pressa den, så att du kan lägga till ett öra t.ex. Du kan också göra det med att lägga till kanter, men detta är mycket snabbare och mer exakt.
- Merge-poäng-tool (ShiftJ): sammanfoga 2 poäng som är nära varandra.
Sammanfattningsvis, processen är: Rita några rader, flytta de punkter där de hör hemma, fylla hålen. Lägga till linjer, flytta punkter, fyll hål, etc.
Försök att använda en struktur med många trianglar, eftersom då ingenting kan gå fel med dålig veck i rektanglar (eftersom du kan vika en rektangel längs 2 olika diagonaler).
Tips: gör bara hälften av ansiktet. Sedan spegla det, Välj båda sidor och "gå med fasta ämnen", markerar du punkterna i mitten och slå samman dem.