Puls sensing facetterade hjärtat lampa (2 / 9 steg)
Steg 2: Modellering hjärtat
Det första sättet jag ansåg faktiskt att göra hjärtat var med papier mache. Då jag ansåg också med en halvgenomskinlig plast för en mångfacetterad modell, men eftersom jag har ingen erfarenhet i antingen, de verkade inte bättre än metoden Pepakura papper där jag också inte har någon erfarenhet. 3D utskrift en ansågs också, men jag har inte en skrivare och priserna för att beställa en utskrift lokalt är ganska absurd. Så Välj vad som passar dig bäst igen.
Modell av hjärtat behövde vara minst något anatomiskt korrekt, eftersom gåvan var avsedd för medicine studerande, men på samma gång jag nedsatt riktigheten av storlek, eftersom det skulle vara outhärdligt att limma alla dessa små bitar tillsammans, så hjärtat gjorde jag har största mätning av runt 200mm (~ 8"). Jag gjorde modellen av hjärtat ser mig själv med Meshmixer främst eftersom jag ville att modellera något själv och hade råd för råolja av min barbariska metoder eftersom det skulle vara facetterade ändå. Det finns en hel del gratis 3D modeller finns att välja mellan på internet om du vill. Du kan hitta min version i 123D bibliotek eller längst ned i steget. Observera bara att det är den full i biblioteket och med platt botten (.obj). PDF-filer av hjärta fäst är för A3 pappersstorlek med tillräckliga marginaler så kan du skriva ut dem med original storlek valts, fodrar det är grå och kanten ID en lite mindre än vanliga eftersom jag redigerade filen lite. Den har flat botten för montering.
Processen i Meshmixer var ganska enkelt även med tanke på att jag använde denna programvara för första gången - en rundan av applåd till utvecklare för detta. Hålla bara meshmixing objekt - klot, cylindrar, kombinera dem, sedan att göra till en solid, jämna ut dem, sedan meshmixing några mer tills du har något som passar. Jag gjorde en enda plan som skär i den plats där jag för hjärtat att monteras på basen.
Senare jag exporteras detta som en .obj fil och importeras till MeshLab, valda Filter > Remeshing, förenkling och återuppbyggnad > Quadric kanten kollaps decimering och gick med 500 ansikten. Redigerade objektet lite och minskat mängden ansikten överallt där jag kunde om det fortfarande såg trevligt. Leta efter redigering tips på bilden, de kunde vara till hjälp för en första gången-användare som jag var. Exportera detta som .obj fil när du inte kan göra några anständiga ändringar längre. Kom ihåg att spara ditt arbete ofta som en .obj fil, inte MeshLab projekt (öppnas som en sätter du på startlinjen igen). Spara alltid innan experimentera med nya alternativ och liknande saker. MeshLab tenderar att krascha, särskilt när du tror "oh jag har gjort så mycket utan att det kraschar, kommer bara att göra denna sista... fuuuuuuuuu!".
Sedan importera den facetterade .obj modellen till Pepakura och efter lite frustration tills du fundera hur man använder det något ordentligt redigera några saker: flytta brytpunkter eller ta bort vissa kanter, särskilt på platserna där det finns små ansikten i svårt att nå eller Vik förlägger, som kommer att spara några frustration senare - ju mer tid du spenderar raffinering modellen i Meshlab och Pepakura , mindre arbetet måste du göra vikning och limning. Skala det till önskad storlek och ordna delarna på ark av papper, jag passar dem på två A3 ark (var tvungen att skära den överdimensionerade A2 jag hade till storlek).
Sida notera: Jag blev faktiskt glad när jag såg att 123D Make har ett sätt att göra layouter för vikning och försökt göra dem det först, men kunde inte på grund av att vissa programfel och saknar funktionalitet. Jag skulle gärna ge feedback gällande som skriftligen om någon berättat för mig om att göra så (e-post, webbformulär,??). Undersökningen som tillhandahålls är ganska olämplig för detta.