Radio telemetri för en Modellera raket (3 / 6 steg)
Steg 3: Datainsamling
LAUNCH VEHICLE :
För detta projekt använder jag en vatten powered läsk-flaska raket från göra volym 5 (http://makezine.com/05/rocket/ ). Skratta inte. Som du kommer att se data, har dessa några anmärkningsvärda dragkraft och hastighet samtidigt som den är tillräckligt säkert för att flyga i grannskapet park. Och vatten är fortfarande ganska billigt runt här i alla fall, särskilt i jämförelse med för att packa Estes motorer och tändmedel. Raket och launcher var enkelt att bygga, använda allmänt tillgängliga materialen, och har varit robust i drift, alla top Maker drag. Denna inställning har tjänat mig väl under flera år, och jag är en regelbunden deltagare på ett scoutläger där jag använder dem för att smyga in lite fysik och matematik samtidigt ha lite kul. I år kommer att lägga till ännu en nivå av intresse!
DATAINSAMLING:
Var och en av uppladdade Arduino skisser kan testas med seriell bildskärmen för hamnen de anslutna (Anslut överföra JeeNode via USB BUB eller FTDI när uppladdning eller testning). Använd samma nyckel kommandon för alla tre punkter (sändare, mottagare och bearbetning):
"c" - rensar beständiga dataminne och nollor ut sensorerna. Raketen bör vara i rätt riktning för lansering. Bearbetning eller tar emot bör rapportera "0, 0, 0" serial skärmen där som sändaren visas information om sensorerna. Sändaren LED bör blinka en gång.
"w" - (som i "skriva") startar eller stoppar överföringen och inspelning av data. LED på sändaren kommer att lysa när du spelar in och ett meddelande som anger status visas på följetongen. Mottagare och bearbetning visar en ström av data börjar på följetong och bearbetning kommer att börja den Diagramdata. Tryck "w" igen för att stoppa dataflödet eller det kommer bara hålla samla tills minnet är fullt (~ 2100 avläsningar eller ca 42 sekunder).
"r" - (som i "replay") spelar upp den inspelade datan från icke-flyktigt minne (om den används). Detta kommer att vara i huvudsak identisk med flygdata, men innehåller också data som gått förlorat i överföringen om din raket gick utbud eller erfarna inblandning.
Min lanseringen sekvens har varit att göra en tydlig, skriva och läsa sekvensen innan att sätta raket på pad att se till att allt drivs och funktionell (se video). Jag då ställa in raket på pad och utöva påtryckningar på den. Med bearbetning Spring, skicka tydliga signal "c", följt av skriva signalen "w". Så snart data börjar kommer in, starta din räkna ner! Bearbetning spårar de sista 400 avläsningarna och visar den lägsta och högsta acceleration, höjd och hastighet. När raketen landar, tryck "w" igen för att stoppa dataflödet. Om du tror att du förlorat data under flygresan, föra sändaren nära mottagaren och tryck "r" för att överföra data. Behandlingen sparas en kommaseparerade värden (CSV) fil i bearbetning skissen "Graphing/data "-mappen med en gång identifierare i filnamnet. Lödder, skölj, upprepa.