Raspberry Pi - GPIOs, grafiskt gränssnitt, pyhton, matematik och elektronik. (8 / 13 steg)
Steg 8: Ritade objekt.
För att rita former på skärmen, vi vet att syntaxen för var och en. Syntax för rektanglar, cirklar, bågar, linjer och andra kan hittas på denna länk.
Till exempel för att rita cirklar använde jag som knappar:
pygame.Draw.Circle(Screen,Red,(80,80),60,0)
Denna kod drar den första cirkeln på bilden ovan, den första parametern är "skärmen" är ytan vi skapat några steg sedan. "röda" är färg för cirkeln, men vi skapar dessa färger. de två första numren (80,80) är platsen för centrum av cirkeln (kom ihåg kartesiska planet) och två sista är radien och tjocklek (lämna noll att fylla helt).
Ah se ut, om du vill definiera en ny färg vi använder:
Color=(R,G,B)
ex:
Red=(255,0,0)
Purple=(255,0,255)
Black=(0,0,0)
White=(255,255,255)
Vi blandar bara rött, grönt och blått för att göra färgerna vi vill använda. Värdena för rött, grönt och blått kan vara ett värde mellan 0 och 255, där 255 är den ljusaste.
Du kommer att behöva uppdatera skärmen alltid att du ritar ett nytt objekt på den, det är enkelt:
pygame.display.Update()