Raspberry Pi - GPIOs, grafiskt gränssnitt, pyhton, matematik och elektronik. (7 / 13 steg)
Steg 7: kartesiska planet
Datorns skärm består av pixlar, som är ordnade i ett rutnät. Det är som ett cartesian plan, men dess origin(0,0) är i det övre vänstra hörnet. Jag tror jag läste på något ställe att det beror på hur gamla datorer skärmar arbetade. Linjerna dras från vänster till det rätt, taget från toppen till botten av skärmen.
Snälla, se bilden nedan med några poäng marknaden:
Punkterna som refereras av deras x- och y-koordinater, x är det horisontella avståndet och y är det lodräta avståndet. Den knytnäve koordinaten är x och andra är y, i formuläret (x, y). Detta sagt, pekar på bilden ovan är:
A=(2,2)
B=(9,1)
C=(7,4)
D=(11,3)
E=(1,9)
F=(12,9)
Så, när vi vill fästa något på skärmen, vi måste tänka hur långt från ursprung måste dras. Till exempel, om vi använder en skärmstorlek på 320 x 240 och vill rita en cirkel på mitten, drar vi dess center på (160,120).
Se, det är lätt, är inte? Kom ihåg att olikt från skolan, inga negativa värden.