Robot Capstone projektet
Robot spel är en serie av hinder och uppgifter i en fjärrmanövrerad robot har att slutföra för att få godkänt betyg. Bygga, några idéer, solid-verk mönster, datablad och felsökningsguide bör vara arkiveras och bevaras för en engineering portfölj vände i en presenteras i slutet av kursen.
Klassen delas upp i lag och ges en budget och uppdrag att slutföra. Detta år aktiviteter inkluderade unlatching en dörr (10pts), kör genom dörren (10pts), sätta plexiglas pyramid i plexiglas ruta (5 poäng/pyramid), stapla lådor (5 poäng/stack), få upp en sex tums steg (30pts). / * Stil definitioner * / bord. MsoNormalTable {mso-stil-namn: "Tabell Normal"; mso-tstyle-rowband-storlek: 0; mso-tstyle-colband-storlek: 0; mso-stil-noshow:yes; mso-stil-prioritet: 99; mso-stil-förälder: ""; MSO-stoppning-alt: 0 i 5.4pt 0 i 5.4pt; MSO-para-marginal-top: 0; MSO-para-marginal-rätt: 0; MSO-para-marginal-botten: 10.0pt; MSO-para-marginal-vänster: 0; linje-höjd: 115%. MSO-sidnumrering: änka-orphan; font-size: 11.0pt; font-family: "Kaliber", "sans-serif"; MSO-ascii-font-family: Calibri; MSO-ascii-tema-teckensnitt: minderårig-latin; MSO-hansi-font-family: Calibri; MSO-hansi-tema-teckensnitt: minderårig-latin; MSO-bidi-font-family: "Times New Roman"; MSO-bidi-tema-teckensnitt: minderårig-bidi;} Bygga tid skulle vara från 12 januari - 4 maj att slutföra robot och portfölj.
Del av betyget skulle baseras på dagliga arbete rapporter, lagarbete, säkerhet och professionalism. Resten av betyget skulle komma från att slutföra uppgifter och portföljen. Den 4 maj skulle vi tävla mot varandra för att visa upp programmet. Tillsammans med konkurrensen domarna, framtida industrins arbetsgivare, skulle ge oss ett slutbetyg och förklara en vinnare.
Första skulle lagen börja med en ram och drivlina koncept, som hade en tidsfrist i de första veckorna. Detta skulle uppmuntra dem att använda det de lärt i mekaniska enheter, svetsning, maskinbearbetning och solid modellering klasser. Genom att sätta en tidsfrist och att ge dem små betyg på möte tidsfristerna, uppmuntra dem att vänja till stress och press som de stöter på i det karriärer.
Efter att bygga och testa deras enhet tåg lagen skulle få möta Nästa ansökningstillfälle för att slutföra en uppgift. Detta skulle testa sina kunskaper om mekaniska anordningar, hydraulik och anordningar. Återigen, det finns en tidsfrist för denna del, bara några veckor efter först deadline. För att möta denna tidsfrist måste roboten utför en uppgift i sin helhet, vilket betyder att det måste plocka något upp, öppna spärren eller gå upp ett steg.
Bara några veckor efter andra deadline roboten måste slutföras. En av rådgivarna bör se varje robot utföra varje uppgift. Uppgifterna behöver inte göras någon order, just avslutat vid denna tid. Denna tidsfrist anges en vecka före tävlingen, vilket ger lag tid till fin melodi och strateg för spel.
Tävling dag måste lagen rapportera på 0800 och vara redo för att döma. Domarna gör sina rundor till varje team och fråga dem om robot och portfölj. Detta ger eleverna något förtroende i sin förmåga att prata tekniskt och förklara vad de planerar. Spel då intäkterna med tre körningar per lag, summan av de poäng avgör en vinnare. Går också är tidsinställda, detta kommer att fungera som ett tie-breaket.
Veckan efter tävlingen lagen kommer att presentera där roboten att studiekamrater och gymnasieelever, ett sista försök att hjälpa dem med offentliga tal.
http://www.youtube.com/user/LATIRobotics - här är länken till vår youtube kanal om du är intresserad i att titta:)
Jag hoppas du gillar att se vad eleverna har gjort!
* Gå lätt på mig, detta är mitt första försök på en Instructable *