Rulla en LCD linje i, hur man (1 / 4 steg)
Steg 1: Vad som behövs
-En 1602 eller 2004 LCD-display
-En Arduino UNO R3 eller klon
-En USB-kabel till att ansluta en dator Arduino
-En halv storlek, 400 slips poäng, skärbräda
-Arduino IDE
-En experimentell plattform (valfritt men bra)
De artiklar som krävs är en LCD-skärm antingen 1602 eller 2004, en Arduino UNO eller klon, Arduino IDE, och en USB-kabel ansluter Arduino till en dator. En LCD-skärm kan användas istället för fristående LCD används i detta Instructable. Om så är fallet, kommer att då Stifttilldelningar för LCD i skissen nedan behöva ändras.
För den oberoende 1602 LCD-displayen använde jag följande Stifttilldelningar i mina skisser:
LiquidCrystal (rs, aktivera, d4, d5, d6, d7)
LiquidCrystal lcd(12,11,5,4,3,2);
och med flytande kristall biblioteket LiquidCrystal.h. För LCD shield, jag använda de följande Stifttilldelningar i mina skisser och också med flytande kristall biblioteket LiquidCrystal.h.
LiquidCrystal (rs, aktivera, d4, d5, d6, d7)
LiquidCrystal lcd (8, 13, 9, 4, 5, 6, 7);
Antingen rutt körs koden här, dvs antingen en LCD sköld eller en fristående LCD. En 1602 fristående LCD display användes i detta Instructable, men med endast smärre förändringar på bifogade skissen, en 2004 display fungerar också.
Jag använde en "experimentell plattform" för att ansluta den Arduino UNO till en halv storlek, 400 slips poäng, bakbord. (Se ett tidigare Instructable till mig, "Experimentell plattform för the Arduino UNO R3, hur att förbereda den för användning"). En experimentell plattform är dock inte riktigt behov, även för mig gör det ansluta LCD till UNO mycket enklare och snabbare.
De uppdrag jag används för att ansluta LCD till UNO kan ses ovan.