Rulla en LCD linje i, hur man (3 / 4 steg)
Steg 3: Skiss
Skriv bara in den bifogade skissen till Arduino IDE. Vänligen kom ihåg att webbplatsen Instructable ofta tar bort allt större än och mindre än tecken och texten mellan dem. Således vara säker och inkludera text, #include LiquidCrystal.h och omge orden LiquidCrystal.h inuti större än och mindre än-tecken.
Skiss till rulla tecken på en LCD-skärm
#include //See Obs i texten om vad som behövs här, dvs. LiquidCrystal.h är inneslutna större än
och mindre än-tecken
Denna webbplats tar ofta bort större än och mindre än symboler och texten mellan dem
LiquidCrystal (rs, aktivera, d4, d5, d6, d7)
LiquidCrystal lcd (12, 11, 5, 4, 3, 2);
Deklarera lcd som ett LiquidCrystal-objekt
int jag = 0;
int j = 0;
int k = 0;
int delayTime2 = 350; Fördröjning mellan arbetspassen
void scrollInFromRight (int line, char str1[]) {
Skriven av R. Jordan Kreindler juni 2016
Jag = strlen(str1);
för (j = 16; j > = 0; j--) {
lcd.setCursor (0, linje);
för (k = 0; k < = 15; k ++) {
LCD.Print(""); Tydlig linje
}
lcd.setCursor (j, linje);
LCD.Print(str1);
Delay(delayTime2);
}
}
void scrollInFromLeft (int line, char str1[]) {
Skriven av R. Jordan Kreindler juni 2016
Jag = 40 - strlen(str1);
linje = line - 1.
för (j = jag, j < = i + 16; j ++) {
för (k = 0; k < = 15; k ++) {
LCD.Print(""); Tydlig linje
}
lcd.setCursor (j, linje);
LCD.Print(str1);
Delay(delayTime2);
}
}
void setup() {
Serial.BEGIN(9600);
Serial.println ("starta test...");
LCD.BEGIN (16, 2);
LCD.Clear();
LCD.Print ("prov endast").
}
void loop() {
LCD.Clear();
scrollInFromRight (0, "Line1 från höger");
scrollInFromRight (1, "Rad2 från höger").
LCD.Clear();
scrollInFromLeft (0, "Line1 från vänster.");
scrollInFromLeft (1, "Rad2 fr.v.");
LCD.Clear();
scrollInFromRight (0, "Line1 från höger");
scrollInFromLeft (1, "Rad2 fr.v.");
LCD.Clear();
}
De två funktionerna: scrollInFromRight (linje att visa text på, string för att rullas) och scrollInFromLeft (linje att visa text på, string för att rullas) kan flyttas till din skiss att styra de rader som få rullas på LCD-skärmen. Dessa funktioner ger ett elegant sätt att flytta ny text på skärmen.
I kombination med de två funktionerna i skissen som ingår i Instructable "rulla en LCD linje, hur till" de fyra funktionerna ger eleganta sätt att rulla texten till och från en LCD-display. Dessa funktioner kan du rulla text en rad i taget, och kräver inte att hela displayen rullas som gör funktioner, scrollDisplayLeft() och scrollDisplayRight().
Denna rullande förmåga tillåter oss att lägga fram rader längre att displayen är normalt kan visar. 1602 med svarta vi är inte begränsad till endast 16 tecken per rad (även om endast 16 kommer att visa på en gång), och för en 2004 är vi inte begränsade till 20 tecken iper linje.
Inom parentes kan du justera visningstiden mellan rullar att matcha dina behov.