San Francisco arkipelagen (8 / 10 steg)
Steg 8: Havsnivån
För att modellera vattnet som olika havsnivåhöjning scenarier försökt jag ett antal tekniker. Jag började första genom att försöka vakuum utgör en klar akryl blad som jag kunde klippa ut för olika hav. Detta gick inte mycket väl. Inte bara var resolutionen fattiga, men också det såg bara en bit janky.
Nästa, jag bestämde mig att hälla i plats klar harts ovanpå valnöt topografin upp till önskad nivå. Detta var tråkiga och tyvärr lite rörigt. Ett par felplacerade droppar slutade i en stor smärta att sand och trycka ut ut senare. Även torkade kådan på en något högre mark som det fast, att göra min kusten inte helt exakt med min digitala kartor.
Slutligen, jag sätta mitt sinne till att skapa en 3D tryckta havet. Detta var en av mina ursprungliga planer, men jag hade problem att skapa ett booleskt värde av min topografi i Rhino (ett vanligt problem, som denna typ av operation är inte perfekta för det särskilda programmet). Jag försökte ett antal tekniker och till sist fick det att fungera genom en serie av mesh booleska operationer. Jag använde en Objet resin skrivaren med ett glansigt Vero klart material för havet-jämna.
Att kunna 3D utskrift var havet en triumf av två skäl. Nu kan jag utbyter olika havsnivåhöjning scenarier. Dessutom, är processen mer i linje med mitt intresse för kombinationen av olika digital tillverkning metoder att undersöka noggrannhet och hantverk av varje. Jag var glad att finna att den 3D tryckt stycke passar ganska bra på CNC skuren valnöt topografi. Med smärre undantag för kusten, som trycktes i mycket finare detaljer än kunde skäras med 1/8" boll-pinnfräs på CNC.