Sid Meier's Civilization V: hur man bygger ett stort imperium (1 / 4 steg)
Steg 1: Att upprätta din kapital
Även om det inte behöver vara helt Super staden en lång Empire, är vikten av huvudstaden lika stor. Tänk dig i stället för en stad, du bygger en stad fabrik. Huvudstaden är inte längre en stad, utan istället en nybyggare fabrik.
1. slå sig ner
Att välja var att lösa är den största beslut gjort hela spelet. När du kvittar, prioritera följande:
På: hill, lyxiga resurser, hög avkastning resurser, floden, kust, berg
I närheten: resurser, resurser, medel
När du kvittar en stad, ger staden kakel 2 mat och 1 produktion (0 guld, 0 kultur, etc.). Om bas utbytet av det kakel är högre i någon kategori, ersätts den staden kakel avkastning med det. Till exempel ger en hill pärla kakel 2 produktion och 1 guld som bas. Landa på toppen det sedan förvandlar staden kakel i 2. livsmedel, 2 produktion och 3 guld. Dessutom bättre lyx och strategiska resurser automatiskt på detta sätt, vilket gör för snabb förvärv och en omöjlighet att plundra dem.
2. välja forskning /produktion
Varning: Följande sökvägar är utformade att rusa "The pyramider" världen undrar. Dock en ganska säkert rush, framgång garanteras inte, speciellt med låg erfarenhet utan en stark huvudstad, eller någon med en ömklig huvudstad.
Forskning: Keramik -> djurhållning -> gruv -> murverk -> [lyx resurs Techs.] ->... -> konstruktion
Den enda anledningen keramik ska hoppas över är om din civilisation har ett sätt att producera tro utan det, annars en helgedom är nödvändigt. På samma sätt djurhållning kan hoppas över om man antar att ditt kapital inte kommer att ha hästar, annars tas detta att hitta hästar för att lösa senare och i huvudstaden för att öka produktionen asap.
Produktion: (Scout) -> Monument -> helgedom -> (Granary) -> arbetare -> pyramider -> nybyggare -> nybyggare -> nybyggare...
"Scout vs. Monument: den eviga debatten", är en härlig roman som många community-medlemmar kunde rätt. Enligt min mening finns det inget definitivt rätt svar, bara situationen och kära. I en start med extremt svår terräng är en Scout avgörande omedelbart. Om detta inte är fallet, Monument varje gång. ".. .men vad om alla ruinerna!" Ruinerna är en stark del av det tidiga spelet, de är slumpmässigt i placering och belöning, och således bör inte åberopas. I stället kan du garantera snabb tidiga kultur politik, som är nödvändiga för att få den första nybyggaren ut.
Efter monumentet byggs, så snart keramik är klar, bygga en helgedom. Den enda anledningen att fördröja är om vad du för närvarande producerar görs i en sväng eller två.
Granary är potentiellt fenomenal. Med 1 kopia av kratsade resurserna, är detta en kanske på 3 mat, men med minst 2 det är en mycket potent 4 mat. Bygga detta innan pyramiderna innebär att ditt kapital kommer att växa ytterligare befolkningens eller två, påskynda nybyggare spam som följer under deras produktion.
Om någon gång du producera snabbare än du kan forskning, prova att pumpa ut en Scout att förbättra utforskning.
3. kultur - liv, frihet och strävan efter "En mer tur"
Kultur sökväg: Liberty -> Republiken -> kollektiva regel -> medborgarskap -> meritokrati -> Representation ->?
Det är verkligen ingen tvekan här. Kollektiva regel ger en gratis nybyggare och 50% ökning av sin produktion i huvudstaden, och således är detta den viktigaste omedelbara politiken. Resten av trädet ordning är ganska uppenbart.
Efter trädet får du en gratis stor Person. Det finns bara 3 verkliga alternativ här:
- Stor profet: om du inte ännu har en religion och kan fortfarande hittade en, eller behöver omedelbar förbättring (se steg 2)
- Stor ingenjör: om din huvudstäder produktion är fortfarande helt förfärligt, plantera en manufactory.
- Store vetenskapsmannen: annars, plantera en akademi i huvudstaden eller i närheten av staden som bekvämt kan arbeta det.
Efter avslutad frihet, förstora nästa träd är väldigt situations. Om din religion behöver hjälp, titta på fromhet. Om dina städer är nästan uteslutande kust, är prospektering vacker. Om du är i stället uteslutande landbaserade, är commerce ett verkligt alternativ. Beskydd passar också bra om du befinner dig alliera med många stadsstater. Naturligtvis företräde Rationalism när det är tillgängligt.