Sid Meier's Civilization V: hur man bygger ett stort imperium (3 / 4 steg)
Steg 3: Skapa ditt imperium
"Så jag har alla dessa nybyggare... var tar de vägen?" Överallt. Eve-ry-där.
Någon plats som kan stödja en stad med runt 6 befolkningen (efter byggnader) är absolut passa sedimentera. Tänk på målet att hävda och arbeta varje användbar kakel på kartan.
Som ni utforska, hålla en allmän stämmer av där du skulle vilja lösa (se steg 1.1 för att lösa plats tips). Städerna måste vara minst 4 brickor från varandra, eller har 3 brickor mellan dem. Med denna du kan nästan tessellate städer över kartan.
1. de första bosättningarna
De första bosättningarna bör på den mest diskutabelt marken, dvs direkt på fiendens gränser, platser med rikliga resurser, starka defensiva positioner, etc. Bör du inte betala på landet du tror att ingen annan har tillgång även om det inte är extremt lönsamma.
Det riket visas i bilderna ovan ger exempel på detta:
- Helsingfors och Uppsala var 2: a och 4: e bosättningarna, respektive. Floden för stark land att arbeta och att placera direkt på Rysslands dörrstopp hindrat henne ytterligare.
- Linköping placeras den 6: e bosättningen, på floden i öster. Medan inte direkt bredvid Nederländerna, fordrar det bara oerhört starka landet i regionen. Detta ger tid att lösa de mindre kraftfulla omgivande städerna när vi vill, som de brukar vara lika nödvändigt defensivt eller produktivt.
2. vad man ska göra med bosättningar
Produktion sökväg: Monument -> (Shrine) -> eteriska byggnader -> varierade enheter
Ovanstående är en allmän byggsökväg för din bosättningar. Om du är desperat efter enheter, ta viktiga byggnader överordnade över dem. Monument kultur för gränsen tillväxt och därför den viktigaste byggnaden. Om du använder byggnader för tron, är helgedom lika eller ännu viktigare. Efter dessa är saker som spannmålsmagasin, marknaden, Colosseum, biblioteket, etc. Alla dessa är situationellt viktiga: spannmålsmagasin i städer som behöver mer mat för att arbeta högre produktion kakel, marknaden i städer ger anmärkningsvärda guld, Colosseum om lycka blir ett problem, biblioteket när städer når (eller snart kommer att nå) minst 6 befolkningen). När sådana byggnader är inte tillgänglig eller nödvändigt, spam enheter. Detta är den mest anmärkningsvärda skicklighet kurvan i denna metod: bestämning av när en byggnad är lukrativ eller inte skulle beaktas. Till exempel om du bry med baracker innan du kan bygga dem i 1-2 svängar: inte. Övning och erfarenhet kommer att förbättra denna utmaning.
Bygga vägar till bosättningar så snart som möjligt: staden anslutningar avkastning 1 guld per medborgare av staden, och 1 lycka per stad, så vara säker på att kapitalisera på detta så snart som möjligt.
3. lycka?
Ovanstående är allt bra så länge du kan kvitta städer, som bestäms i sin tur av hur mycket lycka du har. På de flesta kartor kostar städer 3 olycka per stad, och medborgarna 1 olycka varje, vilket innebär att lösa en ny stad är omedelbart en ytterligare 4 olycka. Detta kompenseras snabbt av meritokrati och lycka byggnader, men tills som pekar du är begränsad av lyx. Några tips för att hantera:
- Lyx och naturliga underverk är dina bästa vänner.
- Inte vara rädd att gå in i olycka: svävar mellan 1-5 olycka är alldeles utmärkt, vet bara dina städer inte kan växa medan här nere.
- Inte växa onyttig medborgare: om staden A inte får mer från en ytterligare medborgare än city B, låt staden A växa, B.