Sigfox ansluten mål för Nerfs (4 / 7 steg)
Steg 4: Arduino
Installation
- Installera Arduino IDE
- Få Arduino biblioteket från API för ARM moduler
- Kopia/förbi mappen armapi under Arduino/bibliotek
- Du kan också hämta AirBoard biblioteken och kopia/förbi det under Arduino/bibliotek broschyren vill vi skicka specifika data från styrelsen som batteriet etc...
- Hämta källkoden
Kör koden
- Välja den Arduino Fio styrelsen
- Ladda upp detta program till The AirBoard via BLE-länk/XBee sköld
- ersätta den BLE-länk/XBee skölden SIGFOX sköld
- ansluta till SIGFOX backend: http://backend.sigfox.com
Grundläggande förståelse för Arduino programmering
Innan du börjar varje program, vi börjar med två "base" funktioner: ogiltigförklara setup() och Tom loop().
- void setup() utförs i första. Det används för att initiera kortet.
- void loop() körs oändligt (så länge power tillhandahålls)
Se mer på arduino.cc
Koden explaination
Nu, låt oss ha en djupare titt in vår kod:
Först vi inkluderar biblioteken behövs och definiera stiften och de globala variablerna.
Sedan kommer setup-funktionen för att initiera styrelsen och kolla om modulen SigBee är närvarande.
Vi sätter den gröna ledde och variabeln sigfoxOK till true på om skölden är närvarande och den röda led på om inte.
I loop funktion läser vi analoga värdet av piezo-sensor. När detta värde är lika med 1023 (vilket betyder att maximalt eller hög) vi satt den blå led höga för 200 millisekunder och sedan anropa funktionen sendMessage.
När den analoga värdet är hög, betyder det anslutna målet har drabbats. Piezo-sensor mäter vibrationer. När en dart nå målet, ger det tillräckligt vibrationer för att ställa in den analoga värdet till hög (eller 1023).
I funktionen sendMessage gör vi den blå lysdioden blinkar medan kortet skickar data. Vi kontrollerar att värdet som skickas har samma längd som meddelandet. Så, växla vi den gröna led eller den röda beroende på framgång.