Simon Says med lysdioder och ljud (5 / 6 steg)
Steg 5: Kodförändringar
Jag nämnde på föregående steg att några av koden har ändrats från den tidigare Simon säger Instructable. (Den nya koden är tillgänglig i en textfil, MPIDE och Arduino fil) De flesta av dessa förändringar ändrar inte erfarenheterna, t ex tilldela varje switch till visuellt lämplig LED eller att få PmodDA4 att lysa upp lamporna i stället för ett skiftregister.
Det finns två förändringar men som påverkar användarupplevelsen dock: införliva ljudet av PmodAMP2 och tillägg av svårt och lätt läge. PmodAMP2 kan acceptera en PWM eller en analog signal att producera ljud som kan vara "" genom dess standard storlek hörlursuttag.
För detta projekt skickade jag fyrkantsvågor som representerar olika noter (C stor skala) för varje av de åtta LEDs närhelst en tändes upp, antingen av Simon eller användaren. Dessutom, om användaren gissade framgångsrikt ett mönster, spelar en seger (som påminner om en att hitta en hjärtat behållare) ljud medan gröna lysdioderna blinkar. Om gissning var felaktig, en sorglig wah wah, wah, wahwahwahwah ljudet spelas upp i stället.
Som jag nämnde tidigare, är den andra ytterligare kod den hårda och lätt lägen. WF32 mikrokontroller väljer lämpliga spelet läge när det först startar upp baserat på logik upptäckas vid en av dess I/O stift. Om PIN-kod 39 befinns vara på logik nivå låg, väljs hårt läge där mönstret är olika för varje enskild gissning om användaren gissade korrekt eller inte.
Å andra sidan, om en hög logik nivå upptäcktes på stift 39 under start, börjar spelet i enkelt läge. Den här gången, kommer mönstret att bibehållas för varje rätt gissning, så kan du i slutändan får en LED mönster i form av 2.
2, 5.
2, 5, 1;
2, 5, 1, 8.
och så vidare. Om du någonsin gissa mönstret fel dock (för både lätt och svårt läge) mönster längd återställs till en storlek på bara en LED-blixt.