Simon Says med lysdioder och ljud (4 / 6 steg)
Steg 4: Vad varje del gör
Simon Says spelet består av flera olika komponenter som är i huvudsak vad som gör detta spelet arbetet: de två uppsättningar av PmodSWTs och knappen sista svar, PmodDA4 och lysdioder, PmodAMP2 och WF32 värd all kod.
Växlarna kan sättas på en i taget att matcha det LED blixt mönster som presenterades av "Simon", med WF32 att spåra alla växlarna som har varit vänt. När du tror att du har matchas det givna mönstret, kan du trycka på knappen sista svar (en mitt i bakbord), informera WF32 om du vill jämföra ditt mönster med Simons mönster. Du kan läsa mer om hur spelet portion av min Simon Says game ställs in codewise (även om det är inte exakt samma kod för denna specifika konfiguration med ljudet och PmodDA4) här.
Om de två mönsterna matchar WF32 informerar berättar PmodDA4 över SPI kommunikationsprotokoll (mer information om meddela till den över SPI här) att blinka alla gröna lysdioderna. Om mönstren inte stämmer är de röda lysdioderna blixtrade i stället. På samma sätt varje gång en switch är vänt, WF32 berättar PmodDA4 att aktivera rätt utkanalen vrida på LED och sedan berättar PmodDA4 att inaktivera det kanaliserar när växeln är avstängd.
PmodAMP2 får en pulsbreddsmodulerad signal som representerar en musik anteckning när en LED är påslagen. Dessutom spelas seger musik eller deprimerande musik varje gång du lyckat eller misslyckat gissa mönstret, respektive. Mer information om att skapa ljud med en mikrokontroller kan hittas här.