Simulera vattendroppar på trä (1 / 3 steg)
Steg 1: - 23 inrättande av simuleringen i Photoshop
Steg 2: Ta den bilden i Photoshop och rita lodräta linjer på toppar och dalar av vågorna.
Steg 3: Välj verktyget Övertoning.
Steg 4: Klicka på fönstret i alternativfältet som visar aktiva gradient rampen. Detta öppnar dialogrutan Övertoningsredigerare.
Steg 5: Klicka nedanför övertoningsfältet att lägga till fler färgrutor. Lägga till så många färgrutor som du har topp och dal linjer.
Steg 6: Expandera fönstret horisontellt tills övertoningsfältet sträcker sig över dessa vertikala linjer som representerar de toppar och dalar. Ordna den nyinrättade färgrutor inline med din referens markerar.
Steg 7: Vi kommer nu definierar färger i dessa färgrutor med tanke på den visuella referensen av källbilden vatten droppe. Vi kommer att definiera djupet av vågorna baserat på vitt till svart toning, så vi vill börja med en bas färg på 50% på CMYK-skalan. Dubbelklicka på färgrutan att öppna rutan färg picker dialog.
De värden som jag använde var följande från vänster till höger.
10 | 60 | 10 | 70 | 20| 70 | 25 | 60 | 45 | 55 | 50
ett annat sätt att se på detta för att få en uppfattning om relativa amplitud av vågorna...
+ 40 | -20 | + 40 | -30 | + 30 | -20 | + 25 | -10 | + 5 | -5 | 0
Om ringarna är långt från centrum, det första värdet kan vara 50 (platt) och tygprover skulle glida längre till höger på skalan och är relativt oförändrade.
Steg 8: Vi ställer nu en öppenhet ramp för nya övertoningen. Klicka ovan gradient skalan till skapa en ny färgruta och flytta den mot slutet av skalan. Du bör nu ha 3 färgrutor ovan skalan. Ange två till vänster svart (ogenomskinlig) den längst till höger en till vit (transparent) Detta kommer att sluta övertoningen när den når kanten av våra ringar.
Steg 9: Klicka på ny för att lägga till nyskapade övertoningen i listan med förinställningar.
Steg 10: Nu ska du skapa en ny Photoshop-dokument. Klicka på Arkiv > ny och ny dokument dialog rutan input bredden 10000 bildpunkter och en höjd av 5000 pixlar. Och se till att det är RGB-färg. Rhino kommer inte att läsa ett CMYK-formaterade dokument.
Steg 11: Infoga ett nytt lager i rutan lager kontroll.
Steg 12: Med hjälp av rutnät och guide raderna, göra en låda i mitten av dokumentet Markera den med verktyget rektangulär markeringsram. Du kan göra denna bild utfallande, men jag föredrar att ha lite svängrum när flytta runt saker.
Steg 13: Ange färg 0 C 0% M 0% Y 50% K och hink fylla rektangeln.
Steg 14: Infoga nytt lager.
Steg 15: Välj verktyget Övertoning, Välj radiell övertoning i alternativfältet och kontrollera din anpassade förinställningen är markerad.
Steg 16: Klicka i mitten av dokumentet och dra bort från mitten, släppa nära kanten av fältet grått.
Steg 17: Nu bör du ha något som liknar ett mål. Nu måste vi ange opacitet och fyllning till 50% så lager kommer att blanda när överdras.
Steg 18: Välj flyttverktyget och håll ned ALT och dra en annan kopia av lagret i steg 16. Observera störningen produceras. Observera också att om två ljus området cross, bilden blir ljusare och två mörka områden cross, bilden blir mörkare.
Steg 19: Göra fler kopior och skala och komponera så mycket som du.
Steg 20: När du är klar, Välj i fältet (eller del av det) och välj Redigera > Kopiera sammanslagna.
Steg 21: Gå till Arkiv > ny. Värdena bör redan anges automatiskt för vad som är på Urklipp. Se till att det är RGB-läge och klicka på OK
Steg 22: Gå till Image > Auto kontrast. Detta tar det vitaste området och gör det vita och det mörkaste området och gör det svart.
Steg 23: Spara denna bild.
Nu när vi har den slutliga bilden, är vi redo att föra in i Rhino och använda Övertoningarna att definiera 3 dimensionell geometri för rendering eller att göra faktiska objekt.
Extra Bonus:
(Om du ville göra en 3D lasergravyr av denna bild, du är redan klar som de flesta laserklingor support raster gravyr.)