Skapa animering och spel: kapitel 3 Lightcycles (6 / 10 steg)
Steg 6: Lightcycles: spelet slingan!
Ta ett djupt andetag, noga och skriv sedan följande kod för spelare 1.
Den första raden, upprepa är startar spelet slingan. Alla åtgärder som kommer att hända här!
De nästa åtta raderna kontrollera om spelaren har tryckt höger, vänster, ner eller upp knappar.
Det är mycket som styrkoden vi använde i det sista kapitlet, men den här gången vi bara ändra värdet i rutan byte, "one_direction" när en knapp trycks. (Kom ihåg de inställningarna i CON där vi tilldelade höger, vänster, ner och upp ett fast värde? Om spelaren tryckt på rätt knapp vi kunnat säga, one_direction: = 1, men är inte one_direction: = höger mycket trevligare?)
Så de första åtta raderna inte skapa aktivitet, ändra de bara värdet på one_direction beroende på knappen intryckt.
Nästa åtta raderna ändra placeringen av spelaren sin x och y -position på skärmen genom att lägga till en eller dra ifrån en från one_x och one_y beroende på riktningen spelaren står inför varje gång loopen upprepas.
Detta innebär att x- och y-position ändras varje gång loopen upprepas även om spelaren inte har tryckt en knapp.
(Kinda låter som reglerna i Lightcycles inte det?)
Det är dags att lägga till samma avsnitt för spelare 2. Fortsätta spelet loopen med följande: