Skapa animering och spel: kapitel 3 Lightcycles (7 / 10 steg)
Steg 7: Lightcycles: kollision upptäckt
Skriv i följande avsnitt av koden nedan det du redan skrivit:
x:=video.PEEK(one_x,one_y) är ett nytt SLUG kommando!
Varje gång spelet slingan blir till denna punkt, vi "peek" på färg av ställning våra "Lightcycle" har precis flyttat till. (Det är x och y).
Om vi finner att utrymmet som innehåller en annan färg än $02 {om x <> $02) då vi drar en massa bokstäver på skärmen. (Koden som i indragna nedanför uttrycket om tillstånd.
Med undantag för gränsen av spelplanen (vi ska dra som snart) och linjer dras av varje spelares lightcycle, ska någon giltig steg vara svart. Om vi möter en annan färg än som, kan vi anta att vi har kört in i något.
Efter ritning orden, spelare en KRASCHADE, vi börjar en annan upprepa slinga väntar en av spelarna att trycka på A och sedan gå in på Rensa skärmen, åter dra spelet grid, och ställa in spelarna tillbaka deras start positioner.
Du kanske har gissat det! Vi behöver ett liknande block av kod för spelare 2.