Skapa din egen 2D spel! (3 / 5 steg)
Steg 3:3. Bakgrunder & resurser
Importera bakgrunder
Varje nivå behöver sin egen bakgrund. varje bakgrund består av 3 lager. till exempel, om du skapa en fjärde nivå måste 3 nya PNG bilder heter Layer3_0, Layer3_1 och Layer3_2. det första numret representerar nivån (nivå 1 börjar vid 0) och den andra siffran 3 lager (första lagret börjar vid 0)
1. i fliken "Solution Explorer" expandera "Innehåll" gruppen därefter högerklicka "BAKGRUNDER".
2. Klicka på "Lägg till > befintliga objekt ' Välj de nya bakgrunder heter Layer3_0.png Layer3_1.png Layer3_2.png eller något liknande beroende på vilken nivå i bakgrunden är för.
3.
Du måste sedan ändra denna kodrad mot början av Platformergame.cs
Ändra detta till antalet nivåer i ditt spel
privat const int numberOfLevels = 3;
(Ändra numret till antalet nivåer i ditt spel)
Resurser
Innan vi börjar med koden, kan titta på att lägga till egna karaktärer, animationer, plattor, ljud och mycket mer! Just nu är vi bara kommer att ersätta de resurser som redan importerats i spelet. så detta är faktiskt ganska enkelt. (senare vi importerar nya objekt i spelet.) Innan vi börjar rekommenderar jag laddar ner Gimp (för bilder) och Audacity (för ljud).
1. Leta upp mappen innehåll. (om du har sparat ditt startpaket till "Mina dokument" bör det vara så här.)
C:\Users\YOUR_NAME\Documents\Instuctables_2d_Platformer\Platformer\Content
2. kan börja genom att göra en ny karaktär. Inuti mappen innehåll gå till sprites > spelare. Det är här alla texturer är för karaktären du kommer att kontrollera. Du behöver Gimp för denna eller en annan bild redigerande mjukvaran som stödjer genomskinlighet. Börja med att öppna Run.png. Observera att detta är animeringen för din karaktär att köra. Det finns 10 bildrutor för denna animering och 11 för de andra (inte säker på varför detta är) med andra ord, det bör vara 10 eller 11 bilder av din karaktär (64px av 64px) sida vid sida att när kör ihop utseende som om karaktären är igång (eller vad någonsin animationen är for.) ska du sedan göra samma sak för de andra bilderna i mappen. (Monster är på samma sätt) Jag är inte en mycket konstnärligt person, så jag kan inte ge en mer detaljerad titt på att skapa animationer.
3. nästa kan gå vidare till kakel. Dessa är block tecken och monster kommer att gå på.
De finns här:
C:\Users\YOUR_NAME\Documents\Instuctables_2d_Platformer\Platformer\Content\Tiles
Block texturer A0 genom A6 och B0 genom B1 kommer att varvas när det motsvarande block placeras. Alla brickor är ganska lätta att ändra, eftersom det finns inga animeringar dock, fortfarande rekommenderar jag använder Gimp eftersom The Exit textur kräver öppenhet att titta rätt. Overlay texturer är på samma sätt.
4. Slutligen har vi ljuden. Nu är jag inte en musiker men audacity gjorde det ganska enkelt att åtminstone göra några ljudeffekter. Som för den musik som spelas i bakgrunden, jag använde en virtuell piano program och sedan redigeras med audacity.
Alla resurser som jag skapat är i mappen som heter Extras