Skapa ditt första multi-touch bord (9 / 17 steg)
Steg 9: Akryl Setup / IR setup (hårdvara)
I. skiktning:Nu kommer vi prata skiktning. Detta steg är mycket viktigt eftersom beroende på hur du gör detta din setup kommer att ge skillnader i input upptäckt, spökbilder och öppenhet. Vi måste hitta ett sätt att balansera dessa tre perfekt.
- spökbilder hänvisar till "naturlighet" i din interaktion med tabellen. Vi säger det är för mycket spökbilder när akryl lagren är för tjock eller beställda på sätt att din touch inte verkar känna sig. Om din touch lager, till exempel en tum från projektion lager, effekten av refraktion blir tyngre och du kommer att känna som om din inslag är avstängda. Detta är ett problem i att du inte kommer att få full touchscreen erfarenhet.
- Vad beträffar input upptäckt går, är vad vi handlar nu positionering för att ge maximal kamera upptäckt. Det finns en tröskel där skiktningen är alltför, förbjuder du att korrekt orsakar någon photon kollisioner. När du trycker på akryl, tvingar du fotoner att krocka och orsaka "explosioner" på ett sätt. Dessa explosioner är kallade och läser som "BLOB" av programvaran. Om till exempel din resistenta lager är för långt från kameran eller IR lagret, det blir inga kollisioner läsa av programvaran.
- Öppenhet avser användarens förmåga att se igenom LCD. Detta kan vara antingen användas kreativt eller det kan vara dåligt. Gränsen mellan rätt och fel är främst suddig i denna fråga.
II. exempel installationer:Jag kommer nu dela uppställningar vi experimenterade med och att du kan plocka det bästa valet:
* Skyddande avser slitstark akryl* IR hänvisar till Endlighten akryl
* Stöd avser extruderade FF akryl
- Den ursprungliga planen:
---Skyddande (3-5 mm)---
=== IR (8-10 mm) ===
~ ~ ~ LCD (2 mm) ~ ~ ~
Diffus (1-2 mm) ***
___Support (8 mm) ___
.
.
.
. ~ 3 ft
.
.
.
_________|--camera--|___________
** Rapport: Tunga spökbilder uppstod på grund av stöd att vara så tjock. Dessutom skulle inte kollisioner i IR fly 10 mm bit genom diffusa lagret. Fick knappt blobbar registrerade såvida inte den användaren ökat tryck av Beröring (som kan skada systemet integritet) och bort det skyddande lagret. Även var avståndet mellan kameran och lager för stor. Upptäckte att det fungerar bättre om kameran avståndet minskade, tjockleken på IR och stöd minskades:
---Skyddande (3 mm)---
=== IR (8 eller mindre mm) ==
~ ~ ~ LCD (2 mm) ~ ~ ~
Diffus (1-2 mm) ***
___Support (< 8 (kanske 3) mm) ___
. ~ 1-2 ft
_________|--camera--|___________
Detta verkar vara vad som fungerar bäst.
2. nästa setup arbetat på grund av robusthet i rutan:
=== IR (8 mm) ===
~ ~ ~ LCD (2 mm) ~ ~ ~
Diffus (1-2 mm) ***
___Support (3-5 mm) ___
.
.
.
.
.
~ 3ft
.
.
.
.
_________|--camera--|___________
Rapport: Blobbar var närvarande men svag. viss grad av trycket behövdes för att registrera indata. På grund av robusthet i rutan, vi inte heller oroa lager skevhet. Inledande distansen testade var 3 fot. Vi förutsätter att om avståndet var minskat till 1,6 fötter, blobbar skulle läsas perfekt som objektivet köpte vi enades om att detta matematiskt. Bara stora problem skulle vara uteslutande av det skyddande lagret, men Endlighten klarat sig för att vara oväntat hållbara så länge vi ibland torkas det. Jag skulle rekommendera denna setup.
3. kreativa installation: detta är min personliga favorit:
=== IR (8 mm) ===
~ ~ ~ LCD (2 mm) ~ ~ ~
___Support (3-5 mm) ___
~ 1-2 ft
_________|--camera--|___________
** Rapport: Perfekt blobs läst. Dessutom skulle minskar storleken från 3 ft till 1,6 ft bara göra det bättre (gör det möjligt för oss att placera ett skyddande lager). Nackdelen är att eftersom det diffusa lagret har tagits bort, ökar insynen. Vi offra öppenhet för perfekt upptäckt och praktiskt taget inga eftersläpningar. Öppenhet är inte dåligt när den är ingen omgivande ljus (det är icke störande). Om användaren vill använda tabellen i ett område med omgivande ljus, rekommenderas inte den här inställningen som de inte ser skärmen på maximal kvalitet. Om användaren är kreativa, kan de Visa upp modet i systemet och gör det mycket presentabel. Du kan försöka den här:
---Skyddande (3 mm)---
=== IR (8 eller mindre mm) ==
~ ~ ~ LCD (2 mm) ~ ~ ~
___Support (3 mm) ___
. ~ 1-2 ft.
_________|--camera--|___________
Ovanstående är exempel på den inställning som vi rör oss mot just nu för experimenterande.
4. inställning som behöver mer att utforska:
=== IR (8-10 eller mindre mm) ==
~ ~ ~ LCD (2 mm) ~ ~ ~
. ~ 1-2 ft.
_________|--camera--|___________
** Rapport: Rekommenderas inte om inte ett stöd lager läggs (LCD-skärmar är mycket bräcklig), men det är en intressant setup. fick perfekta blobs, ingen ghosting, ännu mycket insyn. Kanske lägga ett lager av stöd och ett tunt diffusa lager fungerar.
III. kommentarer
A. diffusor blad vi använde var den tjockare som är förpackad med LCD som min lagkamrat av misstag kastade bort små. Jag är ganska säker på att de tunnare blad skulle ha fungerat bäst att minska insyn när det gäller de inställningar som vi byggt utan diffusa lager.
B. jag rekommenderar varmt att byggare att läsa igenom andra projekt fulländat på NUI grupp forum och formulera en design plan innan du startar projektet.
C. jag kände inte att jag behövde förklara grundligt re-församlingen för LCD-panelen på rutan. Allt du behöver göra är placera den ner ovanpå din stöd lagret och återansluta den lämpliga FFC till uttagen på T-con styrelsen. Det är viktigt att du ansluter dem till uttagen de motsvarar. Se också till uttagen är rena och att FFC är korrekt. Om du placerar dem bakåt eller felaktigt, kan du se en kolumn av döda pixlar. Detta är inget att bli alltför rädd om så du behöver bara fixa anslutningen.