Skytte för en hemsida funktion: Timelapse och Multi-exponering fotografi DIY Hur (göra eller skriva egen kod!) (1 / 6 steg)
Steg 1: Gör eller improvisera en optimal miljö för att skjuta fantastiska bilder
Det finns två viktiga knep till bra dokumentation av en Instructable: (1) konsistens (t.ex. så bilderna är bra justerad), och (2) bra belysning.
För konsistens, ett bra stativ är användbart, men om du inte har ett stativ, eller om ett stativ är i vägen för skottet (komma i vägen för din arbeta, eller gjutning skuggor på ditt arbete), du kan fästa kameran till en hemlagad montera. Om jag använder en kamera telefonerna, säkra jag vanligtvis det till en support överhängande min arbetsplats.
Jag brukar också fästa saker att arbetsområdet, e.g. jag limma bakbord till skrivbordet tillfälligt (med varm smält lim--nog för att hålla styrelsen säkert men inte så mycket att det gör det svårt att ta bort).
Jag har en DIY-stil holografi labb med en optisk-tabell som har gängade hål för att säkra objekt, men någon bra solid workbench fungerar ganska bra. Försök att undvika tunn tabeller som skaka mellan exponeringar. För belysning jag föredrar att experimentera och improviserar med billigt och enkel hemmagjord eller improviserade fixturer, e.g. enkel lamphållare, lampor osv... DC ljuskällor tenderar att ge bättre resultat (mindre flimmer, etc.). Vi vilja bygga våra egna LED nätaggregat så har vi bättre kontroll av belysningen. På detta sätt, exempelvis kan lampor vara raderas snabbare än helt enkelt skära makten till en ljus som har en filter kondensator i det (och därför en hel del afterglow). Blanking kan även göras på grundval av per-frame (t.ex. att ha ljusen på i omväxlande ramar av video med hjälp av en LM1881 sync avgränsare och därför generera lightspaces). Mer kontroll kan du upprätta över belysning, desto bättre kan du hantera den kreativt och konstnärligt. Plus att jag bara helt enkelt föredrar den DIY strategin att bygga min egna system snarare än att använda dyra professionell fotografering utrustning.
Förr i tiden brukade jag skjuta med film som hade några gate väva som filmen flyttas från ram till ram, som kräver stift att registrera kedjekransar hål, men med moderna filmless kameror, att få god stabilitet i en bildsekvens är mycket enklare.
För manuell kameror fästa jag brukar zoom och fokus med en liten droppe smältlim lim för att hålla linsen från jiggling runt medan jag arbetar.
Jag använder också manuell exponeringsinställningar så att exponeringen inte dansa runt från ram till ram som ämne varierar. En manuellt manövrerad fjärrutlösare är mycket bra, att ta en ram för varje steg i en sekvens. Vanligtvis jag ta minst en ram för varje komponent eller wire infogas på en skärbräda. Dessa kan vara nedsamplas senare om så önskas.
I min studio, lab, eller liknande, jag brukar Måla väggarna svarta och bära svarta kläder så att jag har bättre kontroll av belysningen. Om du inte vill åta sig att svarta väggar, kan du tillfälligt använda några svart tyg för att göra en "blackground" eller "blackdrop" (svart bakgrund eller svart bakgrund). Jag tycker att valet av belysning är mycket viktigare än valet av kamera; de flesta moderna kameror har tillräckligt hög upplösning, så är skillnaden mellan en stor bild och en bra bild i lightspace snarare än imagespace.
För bilderna i min senaste Instructable jag limmade en bit svart akryl till mitt bord och sedan limmade min skärbräda till akryl. Jag limmade två skrivbordslampor till akryl och limmade en golvlampa till golvet för att hålla det stabilt. Efter att ha avslutat kretsen på en skärbräda pried jag limmet bort så att jag kunde vifta på bakbord och tillbaka och Visa radiovågor som ett förstärkt verklighet överlägg.
Det mänskliga ögat gör ett riktigt bra jobb med att integrera ljus, så att när du vinkar något fram och tillbaka ögat ser det fint. Men många kameror gör ett dåligt jobb att fånga en sann och korrekt återgivning av vad ögat ser.
Om projektet producerar ljus, har du ett riktigt bra tillfälle att göra det riktigt skina, genom att använda flera exponeringar för att fånga projektet hur det mänskliga ögat uppfattar det. I mitt fall tog jag en uppsättning bilder i omgivande ljus, som jag kallade som filnamn som a1.jpg, a2.jpg, a3.jpg, etc. (en sekvens av bilder tagna med omgivande ljus). Sedan sköt jag en annan sekvens av bilder i mörkret, med längre exponeringar, Visa lätta spår på samma sätt som ögat ser dem. Jag heter dessa h1.jpg, h2.jpg, h3.jpg,... för "huvud", och t1.jpg, t2.jpg, t3.jpg, etc., för "svans". Exemplet ovan visar tre omgivande ljus bilder i den översta raden, tre "huvuden" i den mellersta raden och tre "cement" i den nedersta raden. Varje cement gjordes av cementera de två bilderna ovanför.