Sockerbit MIDI Controller (31 / 38 steg)
Steg 31: Slutliga Firmware
För den slutliga firmware, har jag extraherade all kod som kontrollerar knappar och lysdioder i ett bibliotek att göra det mer snyggt, allt detta är i en klass som kallas sockerbit. Jag blev inspirerad av det arbete jag har gjort på Instructables iOS app, och skrev händelsehantering bitar av koden så att de fungerar på ett liknande sätt som en iPhone touch och andra gestikulerande händelser. I grund och botten skapade jag en uppsättning metoder som varje app kan prenumerera, saker som "deviceWasShaken" eller "buttonPressed". När klassen SugarCube upptäcker en av dessa händelser, säger det nuvarande app att köra motsvarande metod. Om du är intresserad av att se ett exempel på denna struktur i aktion, kolla in SimpleMIDIKeyboard.cpp, det visar hur några rader kod behövs för att koppla upp alla knappen och analog kontroller till MIDI-utgångar. Jag hoppas att så småningom skriva ut lite mer fullständig dokumentation för hur man skriver en egen apps baserat på denna ram, låt mig veta om det finns intresse. Detta är den absolut min största del av C++-kod, och jag är absolut inte en expert i C++, jag skulle älska att höra en expert tankar om hur jag gjorde!
Steg för att köra koden:
Packa upp
Byt namn på mappen till "SugarCubeLibraryFiles"
Öppna filen SugarCubeLibraryFiles.ino i Arduino
Anslut din Arduino och ladda upp
Registeransvarige stöveln upp in i flera olika program. Du ser ett avsnitt med fallet 0, mål 1, mål 2 i huvudfilen... etc. Knapparna på registeransvarige heter 0-15 start från det övre vänstra hörnet, gå vänster till höger. Om du trycker på knappen 0 (vänster överkant) efter att slå registeransvarige på, du kommer att starta i Steg Sequencer läge, hålla ned knappen 1 (en till höger om knappen 0) kommer att starta i Flin, och så vidare.