Spara 81 sekunder: snabb Arduino Bootload/Program för produktion (5 / 6 steg)
Steg 5: Skapa ett automation-skript
Med konfigurationen redan gjort hittills, kan du enkelt installera starthanteraren och ladda upp program med "gör burn_bootloader" och "göra upp" kommandon i en terminal. Men låt oss göra allt arbete med en enda knapptryckning.
Skapa ett bash-script i din skiss mapp (i vårt fall RGBShades):
gedit avrflasher
En redigeringsfönstret visas. Infoga följande:
#! / bin/bash
ställa in -e
Knapptryckning = ""
medan ["$keyPress"! = "q"]; göra
ECHO "Burning bootloader..."
göra burn_bootloader
ECHO "Uploading skiss..."
att ladda upp
läsa -s -p "Tryck på q avslutas, valfri knapp för att upprepa:"-n1 knapptryckning
ECHO
gjort
Spara och avsluta. Sedan gör filen körbar:
chmod 755 avrflasher
Antar att allt i föregående steg gick bra, är du redo att programmera en hel del enheter! Anslut din enhet till USB, se till att den drivs upp och ansluta AVRISP.
. / avrflasher
Koden ska börja genom att installera starthanteraren. Om det lyckas kommer det försöka ladda ner ett program via USB. Om det fungerar, är det klar att ansluta en ny enhet och starta om processen genom att trycka på valfri knapp (andra än q, som kommer att sluta). Den första körningen kan ta 30 + sekunder eftersom det kompilera om programmet och de stödjande bibliotek, men efterföljande programmering försök tar bara ca 9 sekunder (som testats på en virtuell dator som körs på en i5 laptop).