Sparkcore Xmas tree star (2 / 5 steg)
Steg 2: montering
För att montera hårdvara fästet Spark kärnan på den stora knappen som anges. USB-kontakt kärnan måste peka på den tomma slot LED # 12. Eftersom sa slot är tom, i stället används LED av själva kärnan.
Anslut den gula USB-kabeln till uttaget av kärnan och Anslut den. Strömförsörjningen är för senare användning endast om datorn inte är del av utsmyckningen.
För att koden något på kärnan, Anslut en USB-kabel till en dator, hävdar din kärna, om du inte har gjort det ännu, starta API och börja kodning. Vid första hantering 12 färger med 11 lysdioder och en LED på kärnan är ett problem.
Förklaring:
SparkButton mySparkButton;
TypeDef struct rgbColor
{unsigned char r;
unsigned char g;
unsigned char b;
} RGBColor;
Koden i setup():
...
mySparkButton = SparkButton();
mySparkButton.begin();
RGB.control(true);
...
och funktionen att ange alla 12 tillgängliga färg-lysdioder:
void setOneOfMyLED (int ledIndex, RGBColor col)
{
om (0 == ledIndex || 12 == ledIndex)
{
RGB.color (col.r, col.g, col.b);
}
annars om (ledIndex < 12)
{
mySparkButton.ledOn (ledIndex, col.r, col.g, col.b);
}
}
Detta har redan blivit min standard koden för knappen.