Sparky Jr - RGB LED-Controller (3 / 6 steg)
Steg 3: Konfiguratorn - Hardcore Modding
Vi rekommenderar förtrogenhet med kodning. Åtminstone en grundläggande förståelse för objektorienterad programmering. Om du vet C++ eller Java..... din guld!
Arduino-miljö
1. Vad behöver jag?
På Arduino webbplats och ladda ner senaste Arduino IDE. Du kommer att behöva få den lämplig för ditt operativsystem. Installera den.
Kolla in en kopia av databasen Arduino filer från våra offentliga SVN
2. eld upp programvaran Arduino
En gång den Arduino IDE starten. Navigera med hjälp av funktionen öppna filen Sparky.pde från mappen Arduino du hämtat från SVN. 4 filer öppnas. Sparky, SparkyClass.cpp, SparkyClass.h, SparkyConfig.h
3. Sparky filer
Sparky.pde: Det finns ingen riktig anledning för dig att ändra något i denna fil. Det gör ganska egen sak.
SparkyClass.cpp: Det här är kött och potatis av programvaran. Bekanta dig med SoarkyClass konstruktören och medlemmar. Nästan allt du behöver veta om SparkyClass medlemmar definieras i kommentar block som är lämpligt.
SparkyClass.h: Detta är helt enkelt klass definitionsfilen för SparkyClass.cpp, du behöver inte redigera den om du inte lägger till nya metoder eller klass medlemmar.
SparkyConfig.h: Det är första gången du kör config definitioner. Det har constance för alla grundfärgerna. Den viktigaste linjen här är sist. Detta säger kärnan vilken version av Sparky Jr du använder. Om du använder standard Sparky Jr frigöraren, måste konstant anges till SprkJr. Om du fått dig en Sparky Jr PWM, ställa in den till SprkJrPWM, detta gäller också för dig som har utfört en tråd konvertering hacka och har blivit en Sparky Jr PWM din Sparky Jr.
Bearbetningsmiljön
1. Vad behöver jag?
Besök webbplatsen bearbetning och Hämta senaste bearbetning IDE. Du kommer att behöva få den lämplig för ditt operativsystem. Installera den.
Kolla in en kopia av databasen bearbetning filer från våra offentliga SVN
2. skjuta upp den bearbetning programvara
En gång bearbetning IDE början. Navigera med funktionen öppna filen Sparky.pde från mappen bearbeta filer du hämtat från SVN. Öppna Sparky.pde
3. endast 1 fil?
Japp. Det var allt. Hela konfiguratorn är 1-kodad fil. Det bygger på flera tillgångar kan du hitta i mappen images. Det finns 4 viktiga metoder i konfiguratorn över alla andra: com(), store(), retrieve(), send().
com(): listor ut alla tillgängliga följetongen / com port adresser och bygger på COM port väljaren
store(): sparar den aktuella färgen ärkebiskopen för lämplig knapp-schemat i både 16-bitars hex antal
retrieve(): returnerar en lagrad schema och färg
send(): skriver ut strängen mönstret på den valda COM-porten för den Sparky Jr att ta emot.