Spela med glödande nervceller? En ny ram för interaktiva neuron simulering i hårdvara. (4 / 11 steg)
Steg 4: Tillämpa EEPA ramen
Observera: om du inte vet något om ion rörelse i nervceller, rekommenderar jag för att läsa "steg 2: Ion rörelse i nervceller första.
Målet är att utforma en hårdvara miljö som gör det möjligt att simulera ion rörelse i nervceller med ljus. Notera här att simuleringen bör verkligen äger rum på jämnt av ljus, så något ljus, genereras av själva hårdvaran, men också externt ljus, bör beaktas. Svaret här är ljus beroende resistor (LDR). Ta en titt på figur 7 för att ställa in. Joner är modellerade av ljus (dvs fotoner) som genereras av lysdioder. Jonkoncentration, och därmed kostnad koncentration, är simulerade med beloppet av fotoner på en viss plats. Om en genomför olika färger (dvs fotoner av olika våglängder), kan olika ion typer också vara kodade. Således behövs olika lysdioder och LDRs motsvarar särskilda färger (dvs. genom ett färgfilter) för det tekniska genomförandet. I den nuvarande hårdvara setup jag gjorde inte genomföra olika färg känsliga LDRs men skärmade är LDRs från varandra, men tanken färg känsliga LDRs. Genom skärmning simulerar hårdvara två ion typer.
I ljus EEPA är LDRs orienterade så att bara en sida av neuron ljus faller på sensorer. Detta används som indata till kretsen som ändrar utdata till lysdioderna utifrån lutningen krafter. LDRs är de kritiska delarna av "light EEPA" eftersom de tillåter för integration av krets genereras ljus och extern genereras ljus. Detta är den största skillnaden mellan EEPA och ett slutet systemsimulering som bara ger dig den visuella utgången av simuleringen.
På de följande sidorna vi talar om genomförandet av EEPA, så du lär dig att bygga din egen artificiell glödande neuron!