Spela med glödande nervceller? En ny ram för interaktiva neuron simulering i hårdvara. (6 / 11 steg)
Steg 6: genomförande
Slutligen du lära dig hur man bygger den!
De beskrivningar som ges här är för en hårdvara genomförandet för två ion typer, men konceptet blir den samma för fler ion typer. Först måste du bestämma om du vill gå för en analog elektronik implementering eller en digital. Jag bestämde mig för en Arduino baserade implementering eftersom denna strategi är uppenbarligen mer flexibla, därför jag diskutera först strax ett koncept som du kan implementera EEPA med en analog krets.
Ta en titt på figur 9 för analoga genomförandet. Figuren visar en oberoende byggsten för simulering av en ion typ. En spänningsavdelare krets dirigerar utdata till lysdioder i och utanför neuron. Delningslisten är gjord av LDRs att få input från ljuset från andra sidan av neuron. Till exempel är koncentrationsgradient för K + modell av det övre LDR som får bidrag från K + ljus inuti neuron. Kom ihåg att koncentrationsgradient driver jonerna till en 50: 50 distribution, så om inställda korrekt LED produktionen leder till samma mängd ljus utanför neuron som det får input från insidan. Toningen som spänning implementeras på ett liknande sätt, bara att övriga kostnader måste beaktas också. Utdata till lysdioder av en Jon är resultatet av de olika LDRs på en plats av spänningsavdelaren. Jag måste säga, även om jag föredrar den analoga strategin, fininställning av kretsen skulle vara en utmaning.
Begreppet digital genomförandetvisas i figur 10. För varje typ av ion, kunde en byggsten (dvs. en MC kontrollerade krets för varje) göras så att du kan lägga till fler och fler byggstenar till din simulering, som leker med LEGO. Genom att använda en Arduino för fler ion typer är fina och effektivare ändå. Varje Arduino får input från LDRs av både platser och beräknar LED produktionen utifrån koncentrationen och spänning lutning.
Läs vidare för Strukturlistan.