Star Wars tema retro arkadspel (1 / 9 steg)
Steg 1: Idén
Begränsningar presenteras av 16 x 2 LCD var ganska tuffa. Drivrutinen ger totalt 8 anpassade sprites (och du behöver minst 2 för en animerad sprite) + alla standard tecken (som i de flesta delen värdelös). Raden 2 LCD kan i princip endast två spel: hoppa över hinder och och ducka hinder. Hoppa över hinder kräver bättre animering för att se naturlig - något som inte kan göras med endast 8 anpassade tecken tillgängliga (att inte nämna de enorma klyftorna mellan dem!). Detta är hur jag beslutat att göra ett hinder dodger spel.
Och nu för inställningen. Jag kunde låtsas utrymme tema valdes efter en grundlig tänkande vad skulle se bästa men... Du vet hur Star Wars VII släpptes just... och jag lyckades göra ett tecken som ser ut ungefär som en X-wing fighter... Måste jag gå på? :)
Nu kontrollerna. Jag kunde gå med 4 knappar (gå upp, gå ner, gå till vänster, gå till höger) men genom några tester jag listat ut vänster och höger rörelse inte lägga mycket att spelupplevelsen och så jag dumpade det men. Nu upp och ner rörelse... Du kan antingen gå upp eller gå ner. Det finns bara ett sätt du kan gå så jag dumpade en mer knapp, lämnar mig en buttonfor växla vilken rad rymdskepp i.
För att summera: detta kommer att bli en retro Star Wars tema en knapp kontrollerade hinder dodger spel.
Nu tillräckligt intro, kan komma igång.