Stora siffror bakåt räkna bluetooth klocka (20 / 22 steg)
Steg 20: Arduino skiss
Ladda upp skissen du behöver koppla bort bluetooth-modulen eller tryck på knappen på klockan samtidigt som uppladdning.
Filen innehåller en mapp som du ska lägga i mappen "Arduino" i mappen "dokument".
Sedan bör starta om (eller starta) din Arduino programvara. Skissen (program) kan du hitta i "skissblock" under "fil" rullgardinsmenyn.
Vissa binära
För att göra siffrorna och bokstäverna på klockan måste du göra vissa binära-beräkning av:
digitalWrite (latchPin, låg);
shiftOut (dataPin, clockPin, MSBFIRST, 2);
shiftOut (dataPin, clockPin, MSBFIRST, 232);
shiftOut (dataPin, clockPin, MSBFIRST, 62).
shiftOut (dataPin, clockPin, MSBFIRST, 18);
digitalWrite (latchPin, hög);
}
Detta är koden för att göra ett nummer. I det här fallet är det två. Nummer: 18, 62, 232, 2 se siffrorna. De sätts i bakåt.
Siffrorna är bygga upp såhär:
_ _ _ 1 2 3
|/ \| 18 22 23 4
| | 17 5
|\_ _ _/| 16 25 24 6
|/ \| 19 20 21
| | 15 26 27 7
|\_ _ _/| 14 8
13 29 28 9
12 11 10
Dessa 29 lysdioder är indelade i 4 byte från 8 LED's varje.
Den första byten är LED 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Andra är LED 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tredje är LED 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Sist är LED 25, 26, 27, 28, 29
Att göra en siffra vi behöver se häxa LED vi vill vända på.
För 2 är detta LED 2, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 20, 22, 23, 24, 26
Så i den första byten är detta LED 2 och 5. Vi har att skriva detta i binär:
01001000
Den första biten är värt 1 den andra 2 de tredje 4 den fjärde 8 och så vidare. Bitarna kommer att vara värt:
1 2 4 8 16 32 64 128
Så om vi tillägga värde till 2 en 5: e lite, kommer att detta vara 2 + 16
Nummer och ange blir 18
De kommer att anges i markerna bakåt så du kan se i koden att 18 är det sista värdet skjuts till flis.