Ta emot och skicka data mellan Attiny85 (Arduino IDE 1.06) uppdaterad Nov 2015 (2 / 4 steg)
Steg 2: Ta emot och skicka data mellan Attiny85: The mottagare
Det är lätt att bygga mottagaren:
Sätta den programmerade attiny chipet i din skärbräda.
Ansluta en 10 k motstånd mellan stift 1 och stift 8
Sätta din 433 MHz mottagare modul i skärbräda
Anslut datapin (vanligtvis antingen en av de två mittersta stiften) till stift PB1 (fysiska pin6) på attiny.
Anslut Vcc och marken av sändaren modulen till Vcc (stift 8) och marken (pin4) av Attiny
Anslut LCD-gränssnittet till stift PB0 (PIN-kod 5) (klocka) och pin PB2 (stift 7) (Data/aktivera)
Anslut Vcc och slipat av LCD-skärmen till Vcc och marken.
Bifoga en 17 cm (1/4 lambda för 433 MHz) till mottagare modul.
Använd följande program i ditt chip:
#include < Manchester.h >< br > #include < LiquidCrystal_SR.h >
LiquidCrystal_SR lcd(0,2,TWO_WIRE);
/*
Manchester-mottagare för Attiny
I det här exemplet kommer att mottagare få en 16 bitars nummer per
transmittion koppla ett relä på och av.
prova olika hastigheter med dessa konstanter, din högsta möjliga
hastigheten beror på olika faktorer som sändare typ,
avstånd, mikrokontroller hastighet...
MAN_300 0
MAN_600 1
MAN_1200 2
MAN_2400 3
MAN_4800 4
MAN_9600 5
MAN_19200 6
MAN_38400 7
*/
#define RX_PIN 1 / / = stift 6
uint8_t moo = 1;
void setup()
{
LCD.BEGIN(16,2);
LCD.Home();
LCD.Print("Receive");
lcd.setCursor(0,1);
man.setupReceive (RX_PIN, MAN_1200);
man.beginReceive();
} < br > void loop() {
om (man.receiveComplete()) {
uint16_t m = man.getMessage();
man.beginReceive(); börja lyssna på nästa meddelande rätt
När du hämtar meddelandet
Moo = ++ moo % 2.
LCD.Print(m);
}
}
LCD är självklart frivilligt. Du kan använda en LED som får variabeln "moo" Skicka till sitt stift och således kommer att blinka på komplett receival av signalen, men jag ville bara se till att vad jag fick var vad jag skickade