Tentakel skulptur (5 / 8 steg)
Steg 5: Böjning bitar till exakta vinklar
Jag började ha allvarliga bekymmer längre upp i tentakel. Här blir geometrin mer komplicerat, på grund av böjning och vridning av tentakel. Bara 1 eller 2 bitar i varje ring skulle ha en diagonal poäng i dem innan, men nu i princip alla av dem gjorde. Detta komplicerad drastiskt geometri och de tekniker jag hade utvecklat längre ner slutade fungera. Jag började ta timmar att slutföra en inre ring, behöva reweld det många gånger för att åtgärda bristerna. Som det fanns fortfarande en annan 25 ringar att fabricera, var riktigt dålig.
Jag bestämde mig för jag behövde för att vara mer exakt om vinkeln på böjen hela den diagonala poängen. Jag kunde dra ut den exakta vinkeln var och en skulle vara från Blender, jag var bara tvungen att böja dem ordentligt. När de var rätt, bör gamla 140 graders jiggen fungera bra igen! Så köpte jag en digital vinkel gage att prova.
Det fungerade! .. .kind av. Den vinkel gage var super skit, tenderar att åter noll sig slumpmässigt, och håller den upp till de små bitar som jag böjs var mycket besvärliga. Jag bestämde mig att prata med vissa personer på jobbet om det, för att se om de hade något bättre idéer. Jag råkar arbeta på en dimensionell metrologi R & D lab, så jag vet att vissa människor som är mycket bra på att mäta saker. En av dem gjorde en mycket enkel observation: det är alltid bättre att mäta avstånd än vinklar, om du kan undvika det alls. Självklart!
Den kvällen jag använt mixer man räkna linjärt i det bortre hörnet av varje bit från motsatt planet. Jag använde då min höjd gage för att mäta varje del, pyssla det fram och tillbaka tills det var så nära som jag kunde få den. (Vanligtvis inom 0,05 mm.) Och den här gången det verkligen fungerade! Det var långsammare än jag ville, men det tillförlitligt fick bra resultat. Med hjälp av denna teknik och en 140 graders jigg fick jag resten av tentakel bitar svetsas ihop.
Efter blev det bara många, många, många timmar av slipning för att rensa alla svetsar.